Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Vad gäller om man bjuder på fika en em?

Personalen har bjudits på tårta en em. Jag tänkte bokföra det på 7699 - övrig personalkostnad.
Behöver det finnas dokumentation om varför det bjuds på tårta eller behöver det finnas andra underlag en själva kvittot på tårtan? Vad kräver skatteverket?
Är detta en representationskostnad?
Kostnaden är avdragsgill, eller?
15 SVAR 15

Re: Vad gäller om man bjuder på fika en em?

En enkel anteckning på verifikatet räcker som dokumentation.

Det beror på skälet till bjudningen

Ja det är enklare förtäring, avdragsgill

Mikael

Beror dock på vad kostnaden blir per person. Så här skriver BL;
"Utgifter för förfriskningar och enklare förtäring av mindre värde är avdragsgilla med högst 60 kr + moms per person och tillfälle. Detta gäller vad som motsvarar sådan förtäring som en arbetsgivare kan tillhandahålla sina anställda skattefritt, t ex morgonfika.

Det får alltså inte handla om något som kan anses ersätta en måltid, som t ex smörgåstårta eller landgång mm. Inte heller är det avdragsgillt med förfriskningar som starköl, vin och sprit eller andra alkoholhaltiga drycker med motsvarande alkoholstyrka.

Om beloppet överstiger 60 kr plus moms får något avdrag inte göras alls enligt Skatteverket. Momsen får dock lyftas på utgifter upp till 300 kr per person, det gäller även vid utgifter för enklare förtäring."

Så som vanligt så beror det lite på, både belopp och vilken typ av tårta. Lycka till!
NY MEDLEM

Man får inte bjuda på tårta bara för att vara "snäll", uppmuntra personalen? Måste det finnas ett skäl?
Tårta för ca 500 kr till 30-40 personer.
CHAMPION

Hej

Vill du vara riktigt snäll kallar du det för ett Informationsmöte och berättar lite om vad som är på gång och hur det går. De som kommer på Informationsmötet bjuds på kaffe och tårta (avdragsgill).

MVH
Rolf
Highlighted

Beror väl ändå på vad det kostar per person om jag förstått det rätt... sedan hur man gör är ju en helt annan sak...
CHAMPION

Min personliga tolkning att tårta bara för att vara "snäll" absolut är avdragsgillt så länge det håller sig under 60 kr per person och inte är en ersättning för annan måltid. 
Måste inte finnas ett skäl. (Men förslagen nedanför om informationsmöte är annars en väldigt bra idé.)

// En glad bokföringsamatör

Uppmuntran eller att vara snäll är också en bra anledning
Mikael
NY MEDLEM

Ja det är väl en sak hur man gör men vad är rätt enligt skatteverket? Måste det finnas en anledning och massa underlag?
Kostnaden på ca 15-20 kr/pers.
NY MEDLEM

Håller helt med att det är en bra anledning men gör skatteverket också det? 😉 
Undrar vad som verkligen gäller? Lite olika bud här hos oss, räcker det med kvitto och en anteckning "tårta till personalen" eller måste det finnas bättre underlag?
Har för mig att man får bjuda personalen på mindre saker nån gång ibland utan att det ska finnas en massa underlag. Men jag vet egentligen inte säkert känner jag 😕