Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Vad gäller om man bjuder på fika en em?

Alldeles riktigt.

Rätt enligt skatteverket:

Enkel förtäring, ej måltid - finns att läsa på skatteverkets hemsida = avdragsgillt
Belopp under 60 kr per person, från samma källa som ovan skatteverket = avdragsgillt
Anledning; personalmöte, uppmuntran eller om du kallar det att vara snäll också från samma källa, skatteverket = avdragsgillt
Det måste inte finnas 

Hoppas det känns klart och att vi här får dig att förstå att du tänker och gör rätt

Mikael

Det måste inte finnas en massa mer underlag än det du beskrivit.
'
Mikael

Har du sett mina kommentarer ovan?

Mikael
NY MEDLEM

Jo det har jag men då en fråga till. Antar att det var skälet som avgjorde om det räknas som representation eller inte? Vara "snäll" är det representation, vad är det om det inte är representation? 😕

Representation, representation fees på engelska, är ett samlingsbegrepp för avdragsgilla utgifter som görs för att gynna verksamheten. Det kan vara kostnader för enklare förtäring, teaterbesök eller dylikt som har använts för att främja företagets verksamhet. Dessa utgifter är ofta avdragsgilla, så kallad avdragsgill representation. Dock gäller det att de har ett direkt samband med verksamheten och ingår i ledet för affärsförhandlingar för att de ska vara avdragsgilla. Tidigare har man även kunnat dra av för måltider, men denna avdragsrätt slopades vid årsskiftet 2017. 

Ovanstående klipp från Visma ́s egen sida sammanfattar enkelt begreppet representation.

Om du finner att er gemensamma stund faller inom ramen för t ex " utgifter som görs för att gynna verksamheten" så har du svaret där - hoppas jag 🙂 .

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Denna länk är toppen (skatteverkets egna) för just beräkning av hur mycket etc som är avdragsgillt

https://www.skatteverket.se/4.15532c7b1442f256baec84b.html#!/2017