Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad händer med en obetald faktura när kunden (enskild företag) har dött?

Vi har en kund, som fick redan flera betalningspåminnelser pga en obetald faktura. Nu ringde kundens syster och berättade att sin bror har dött och eftersom det är ett enskild företag finns ingen annan som kommer att betala fakturan. Men jag undrar om det är verkligen så att man har ingen chans nu att få betalt?
5 SVAR 5
KjellP
CHAMPION

Jag kollade lite på Kronofogdens sida om man kunde få några tips.

Tyvärr för din del tror jag inte att det går att hämta något. Makar ärver inte varandras skulder. Det enda du kan hoppas på är de anhörigas goda vilja.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du riktar ditt krav mot dödsboet.
Dödsboet skall då ta upp skulden i bouppteckningen och om det blir överskott i boet får du betalt för din fordran.
Att en anhörig ringer och säger att ingen kommer att betala ska du inte fästa någon avsikt vid. - om du inte frivilligt vill avstå din fordran

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

...för det fall ingen godvilligt vill lämna uppgifter till dig om var du ska rikta din fordran, kan du bara invänta tidpunkten när bouppteckningen inkommer till skatteverket - inom 3 månader - och då i efterhand söka uppgiften om bouppgivare som på bouppteckningen har försäkrat att inget avsiktligt utelämnats - kontakta denne och gå processvägen då via krav osv.

En sak kan du vara säker på - om boets tillgångar täcker alla skulder kommer du förr eller senare att få betalt, med ränta om du så yrkar

Mikael
Khedron Wilk
CHAMPION

Får hålla med Mikael (verkar som jag inte gör annat :-)).

Jag har i annat sammanhang varit med att behöva kräva in skuld från ett dödsbo bortåt tre år efter dödsfallet.

Eftersom makar (i teorin) delar på allt så har ett dödsbo efter ena maken ofta tillgångar, frågan är mer hur mycket och vilka andra skulder det finns.
piathelar62
MEDLEM

Jag håller på att bokföra en enskild näringsverksamhet där ägaren har avlidit. Hur gör jag med min faktura till den avlidna för nedlagt arbete efter dödsdatumet? Skall jag bokföra den i bokföringen?