Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Valutadifferens utlandsfaktura

Hej

Vi är en ideell förening som använder faktureringsmetoden. Vi har fakturerat 25 000 NOK och Visma Eekonomi registrerar 25 962,50 SEK. När fakturan betalas får vi 25 696,70 SEK enligt den dagens valuta kurs. Detta resulterar i en diff på 265,80 SEK, vilket innebär att jag inte kan matcha beloppen. Hur skall jag bokföra?

Vi har också fått en kostnad på 10 SEK för betalningen  och 50 SEK för avisering från Banken. Hur skall vi bokföra kostnaden?

Tacksam för svar

MVH

Thomas

1 GODKÄNT SVAR
AnnicaL
CHAMPION

När du fyll i att det är en utlandsbetalning i NOK anger du beloppet i NOK som fakturan är på, då kommer programmet att räkna ut kursdifferensen. Bankavgifterna anger du separat i fältet Avdragen bankavgift om de dragits av direkt från inbetalningen. 

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om du kompletterar bankhändelsen med att det är en utlandsbetalning i NOK kommer du att kunna matcha betalningen mot fakturan och automatiskt bokföra skillnaden som kursdifferens. Klicka på Ändra så får du upp de fält som behövs för att ange rätt valuta. 

Thomas1967
UTFORSKARE

Hej och tack för svar.

Jag behöver lite övertydlighet. Jag ser att det går att ändra till NOK, men behöver jag också fylla i summan längst ner eller sker det automatiskt? Ta det gärna steg för steg.

Fråga 2. Hur gör jag med kostnaden på 10 SEK för betalningen  och 50 SEK för avisering från Banken. Hur skall vi bokföra kostnaden? 

Det går att lägga till i bankhändelsen, men då kan jag inte matcha kostnaden på 10 SEK för betalningen  och 50 SEK för avisering från Banken.

Tacksam för svar och hjälp.

MVH

Thomas

AnnicaL
CHAMPION

När du fyll i att det är en utlandsbetalning i NOK anger du beloppet i NOK som fakturan är på, då kommer programmet att räkna ut kursdifferensen. Bankavgifterna anger du separat i fältet Avdragen bankavgift om de dragits av direkt från inbetalningen.