Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sven_O
MEDLEM

Verifikation för eget lån till eget AB?

Har lånat pengar till mitt AB.

Dock undrar jag nu över vad det krävs för sorts verifikationsunderlag till detta? Måste jag skriva ett skuldebrev? Påvisa var pengarna kommer ifrån i annan form? Avser att betala tillbaka pengarna eftersom jag nu inte längre har behov av lånet. Någon som vet?

SO

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Skriv ett avtal med ditt bolag som stipulerar hur mycket det handlar om och hur det hela skall betalas tillbaka. 

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hänger på den här tråden eftersom den inte var riktigt uttömmande.

Min far och jag har ett gemensamt AB och han har lånat ut 150 000 kr till bolaget till samma ränta som han har på det bolån som pengarna kommer ifrån. Han lånade alltså 150 000 kr på huset privat hos Länsföräkringar Bank för att kunna låna ut till bolaget.

Vi har skrivit ett skuldebrev som reglerar att det är amorteringsfritt (men kan återbetalas utan extra avgifter), att räntan är den verkliga räntan på bolånet för samma kalenderår och att räntan ska betalas efter meddelande från min far (det sker då i början på året efter).

I början på varje år, innan jag stängt bokföringsåret föregående år, meddelar han mig som sköter bokföringen vad räntan blev. Jag skriver en manuell verifikation per den 31 dec men vad behöver jag som verifikat? Räcker det att det finns ett skuldebrev, kopia på mejlet där han talar om vad räntan var (eftersom det i skuldebrevet står "räntan ska erläggas inom 90 dagar efter meddelande från kreditgivaren om upplupen ränta"? Behöver jag ha hans årsbesked för huslånet?

 

Jag bokför det som en kortfristig skuld enligt nedan eftersom jag ju inte kan de facto kan betala ut pengarna den 31 december (eftersom jag ju då inte har fått meddelande om räntan än). 

8410 - Räntekostnader för långfristiga skulder D1 496,00

 

2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del K1496,00 

 

Sedan bokar jag bort skulden på 2893 mot 1930 bankkonto när den verkliga utbetalningen sker (via matcha kassa- och bankhändelser).

Blev ett långt inlägg, men den korta frågan var: vad är verifikatet för räntebetalningen på lånet?

 

Mvh Mattias

Hej Mattias!

 

Du har ett skuldebrev som reglerar räntevillkoren. Om det står i skuldebrevet att en årlig ränta utgår till samma räntesats som din fars bolån så är ett utdrag från din fars bank där räntesatsen framgår en lämplig verifikation.

 

Glöm ej heller att skicka in kontrolluppgifter på den utbetalda räntan.

 

Mvh
Per