Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Visitkort inköp från ett annat EU land

Hej,

Vi har ett AB och har köpt visitkort för 5€ från ett annat EU-land och det drogs 54,51kr på konto. Vi tänkte bokföra detta så här: 

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 54,51 kr

6100 - Kontorsmateriel och trycksaker (gruppkonto) Debet 54,51 kr

2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % Kredit 13,63 kr

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet Debet 13,63 kr

Vi är osäker om konto 6100 kan användas för köp utomlands. Borde vi inte använda tex konto 4056 - Inköp varor 25% EG istället? Eller vilket konto ?

Tack på förhand! 

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
UTFORSKARE

Svar: Visitkort inköp från ett annat EU land

När det gäller inköp från annat EU-land så behöver man ju kunna redovisa det i skattedeklarationen, det är då smidigt om det går med automatik så att man inte behöver hålla på att korrigera i momsrapporten manuellt.

Jag använder ett korrigeringskonto när det är inköp med omvänd betalningsskyldighet så att man får det rätt i momsrapporten.

I ditt fall så lägger du då till

Debet 4056   54,51 kr

Kredit 4059   54,51 kr

Konto 4056 är knutet till momsrapporten och 4059 är ett korrigeringskonto som neutraliserar inköpskostnaden och du kan beloppet på det kostnadskonto där det hör hemma, i ditt fall 6100.

Visa lösning i originalinlägg

7 SVAR 7
UTFORSKARE

När det gäller inköp från annat EU-land så behöver man ju kunna redovisa det i skattedeklarationen, det är då smidigt om det går med automatik så att man inte behöver hålla på att korrigera i momsrapporten manuellt.

Jag använder ett korrigeringskonto när det är inköp med omvänd betalningsskyldighet så att man får det rätt i momsrapporten.

I ditt fall så lägger du då till

Debet 4056   54,51 kr

Kredit 4059   54,51 kr

Konto 4056 är knutet till momsrapporten och 4059 är ett korrigeringskonto som neutraliserar inköpskostnaden och du kan beloppet på det kostnadskonto där det hör hemma, i ditt fall 6100.

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

Hej, 

Tack för ditt svar. 

Borde man använda konto 4056 även om man inte köper varor utan kontorsmaterial? 

Du menar att vi borde bokföra så här?

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 54,51 kr

6100 - Kontorsmateriel och trycksaker (gruppkonto) Debet 54,51 kr

2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % Kredit 13,63 kr

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet Debet 13,63 kr

4056 - Inköp varor 25% EG Debet 54,51 kr

4059 - Inköp varor EG momsfri Kredit 54,51 kr

Tack på förhand

UTFORSKARE

Precis 🙂 

I det här fallet använder du ju bara 4056 för att få med det i skattedeklarationen.

Visst kan du skapa ytterligare ett konto för sådant som köps in, men inte är varor till försäljning. Men hur du än gör så måste du korrigera det på t ex 4059 för att kunna lägga kostnaden på rätt konto.

Ett kanonsvar har redan lämnats. Vill bara poängtera att kontot 4059 då skall vara helt utan koppling till momsrapporten. D.v.s ingen momskod. 

Har själv tidigare lagt upp 90xx-konton för att kunna ha denna lösning. Är måttligt road av min dumhet att krångla till det så när det då räcker med ett 40xx-konto som motbokas mot eu- eller import konton. 

Kan även med fördel då användas av dom som säljer byggtjänster och helt plötsligt köper tjänst till sin egen lokal och då även i det fallet får faktura med omvänd byggmoms. I dom fallen så kan det ju vara reparation av både ägd och hyrd lokal eller andra fastighetsarbeten/nyproduktion. 

En väldigt (irrieterande) enkel lösning. Bra jobbat!

NY MEDLEM

Tack!

Precis det jag letade efter

/Erik

NY MEDLEM

Hej!

En uppföljningsfråga på detta. Jag ser att när jag följer exemplet ovan, och räknar upp samtliga konton,

1930

7610

2614

2645

4056

4059

Så blir ju totalsumman den dubbla? Dvs, i detta fallet är den egentliga kostnaden 122kr. Men lägger jag till 4056 och 4059, så blir det ju 244kr. Stämmer det och bokföringen blir rätt, eller missar jag något här? 

Med vänlig hälsning,

/Erik

UTFORSKARE

Hej,

För att få med inköpet på momsrapporten så måste du bokföra på ett konto som är kopplat som inköp från annat EU-land, i det här exemplet konto 4056, där du bokför i debet. För att neutralisera kostnaden på det kontot så använder du konto 4059 och bokför samma belopp i kredit. Därmed är kostnaden 0 kr och du kan istället boka upp kostnaden där den hör hemma i resultatrapporten beroende på vad det är du har köpt in med omvänd skattskyldighet.