Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BJORN_15
MEDLEM

återföring värdeminskning byggnad

Har ett problem i hur detta ska hanteras?

Kunden har 2020  november sålt rörelsen där byggnaderna ingår, men köparen skulle inte tillträda förrän maj 2021. Alltså gjordes inga avskrivningar på byggnader i bokslutet 2020 och i bokföringen ingen återföring av värdeminskning. Men i deklarationen förra året för 2020 gjordes skattemässiga justeringar på R26 dvs återläggning av värdeminskningen och ökade det skattemässiga resultatet ordentligt.

Nu ska rörelsen stängas så hur hanteras de värdeminskningar som finns kvar i balansräkningen som IB 2021.

Om jag återför dem i bokslutet för 2021 så ökar ju resultatet?? eller?

Tacksam för all hjälp så jag förstår och kan lösa detta.

björn

 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om försäljningen/avskrivningarna hanterades rent skattemässigt men inte bokföringsmässigt i 2020 så skall det nu hanteras tvärtom, dvs rent bokföringsmässigt men inte skattemässigt. Så man bokför alltså detta nu i 2021 så att det påverkar det bokföringsmässiga resultatet, men hanterar det i deklarationen sedan så att det skattemässiga resultatet ändras. Då får du med händelsen rent bokföringsmässigt, men inte skattemässigt vilket blir helt korrekt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för hjälpen

Hejsan. Antar att det är en enskild firma som det här gäller, eller? Dom balansposterna bör då nollas men sedan tas bort ur skatteberäkningen för 2021 då dom, om allt är korrekt, höjde det skattemässiga resultatet 2020 och det verkar som det är gjort så. Vilket då alltså är så som Josefine skriver. Lycka till!

Tack för hjälpen.