Jag har en faktura från förra året som är obetald och jag registrerade den vid årsskiftet som befarad kundförlust. Vad gör jag nu med fakturan, jag kommer med all säkerhet inte få betalt det (det rör sig om 2000 kr) kan man ta bort den ur systemet på något sätt eller kommer alla obetalda fakturor ligga och skvalpa? Vet inte om jag ska fortsätta att skicka betalningspåminnelser, hur gör man i sådana här situationer?
Hej nestor!
En befarad kundförlust uppstår när en kundfaktura inte har blivit betald vid förfallodatum eller dragit ut på tiden med ett visst antal dagar.
För att konstatera en kundförlust så krävs det att det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. De krav som finns för att det ska räknas som en konstaterad kundförlust är att kunden ska ha gått i konkurs, fått ackord eller varit utsatt för en utmätning.
Läs gärna dessa sidor om kundförluster på Skatteverkets hemsida för mer vägledning om befarad och konstaterad kundförlust:
- Kundförluster – om kunden inte kan betala
- Rättslig vägledning - Kundförlust
Eftersom att det är viktigt att det blir rätt och riktigt så kan det också vara bra att dubbelkolla detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult.
Bokföringen beror på om det är en befarad eller konstaterad kundförlust. I vårt användartips Bokföra kundförlust ser du hur det ska bokföras i båda fallen. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi, i vårt hjälpavsnitt Registrera en kundförlust så visar vi hur du gör detta i programmet.
Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
Jag har redan bokfört den som kundförlust, gjorde det vid bokslutet som var så fakturan är ca ett år gammal och kunden inte svarar mig så antar jag att den inte kommer att bli betald. Så bokföringen är gjord, men det ligger ju fortfarande kvar och "skvalpar" som en obetald faktura, kommer den att ligga där hela tiden eller går det att ta bort den därifrån?
Hej Nestor!
Ja det vore ju skönt om du kunde slippa ha den skvalpande i rekonstran såklart 🙂
Rekommenderar att du läser i min kollega Lisas svar i tråden Få bort konstaterad kundförlust ur kundreskontran.
Hoppas att det kan hjälpa dig //Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.