Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bokföra återbetalning till kund

Hej! 

 

Jag har en kund som betalade in utefter en offert som vi skickade ut. 

Kunden betalade in pengar till vårt gamla företagskonto som vi använde innan vi fick ett riktigt företagskonto med bankgiro. Kunden betalade även in pengar dagen innan vi skickade ut den faktiska fakturan som var dyrare än offerten eftersom kunden beställt mer efter att kunden fick offerten.

 

Så fel datum, fel ocr, fel konto och fel belopp blev resultatet.

Jag valde att betala tillbaka pengarna så kunden skulle kunna göra rätt utefter fakturan.

 

Problemet blir nu att jag inte kan hitta något sätt att matcha den utgående summan med i menyvalet i programmet.  

 

I efterhand kom jag fram till att jag skulle registrerat det som en delbetalning och bett kunde betala in resterande summa. Men nu har jag redan skickat tillbaka pengarna och vet inte hur jag ska bokföra.

 

Med vänliga hälsningar,

Johan

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Har du bokfört den felaktiga inbetalningen? Återbetalningen ska nämligen bokföras på samma sätt men tvärtom i debet/kredit. Du får gärna återkomma med mer information om hur du bokfört inbetalningen isåfall så kan jag svara mer specifikt hur du utför matchningen rent programmässigt. 🙂 

Om du varken bokfört inbetalning eller utbetalning kan du gå efter förslaget i tråden Hur ska jag bokföra en dubbel inbetalning från kund?

 

Trevlig helg! 
/My 

Hej!

 

Tack för ditt svar. 

Jag har läst det inlägget tidigare men jag kan inte hitta hur man lägger in de kontokoderna, jag kan bara välja från en meny och där verkar inte de alternativen finnas, kan ändast lägga det som kreditfaktura om jag ska återbetala verkar det som. 

 

Den 27 januari betalade kunden in 2080 

 

Den 28 januari skickade jag ut fakturan på 7680 varav kunden skall betala 3840 efter RUT avdrag

 

Den 1 februari skickade jag tillbaka pengarna (bokföringsdatum)

 

Jag bokförde inkomsten som delbetalning på den fakturan jag skickade ut den 28 januari 

 

Sedan hittade jag ett inlägg på att man kan betala tillbaka överskott på fakturan men då behöver jag vänta tills alla pengarna har kommit in från kund och skatteverket vilket inte blir förräns i mars månad och då vet jag inte om det går att bokföra den utbetalningen som återbetalning på överskottet eftersom det blir för många dagar emellan sista ingående och utbetalningsdatumet. 

 

Jag är helt ny på detta men känns som att man blir lite låst när man inte kan matcha manuellt. Men det finns säkert något bra och smidigt sätt man kan göra på som jag inte hittat ännu. 

 

Med vänliga hälsningar, 

Johan 

Tror jag hittade nu under egen kontering och övrigt uttag. 

 

Sedan under inaktiva konton. 

Tack för er hjälp. 

 

Med vänliga hälsningar, 

Johan