Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inbetalning från Paypal (utländsk betalning)

jag skickade faktura av tjänst via PayPal till privatperson i USA som betalade via PayPal till mig. sen förde jag över pengarna till mitt företagskonto. nu ska detta bokföras.

 

jag har inte skapat ngn faktura i visma - kan jag göra det också? eller ska jag bokföra på annat sätt. "problemet" blev också att jag på PayPal fakturan som skapades inte togs moms (25%) vilket jag tänkte att jag då registrerar i visma direkt...

 

hur bokför jag detta....?

och i framtiden hur gör jag det lättare (antar detta var den krångliga vägen)

 

TACK

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Josefin,

Såhär tänker jag: Paypal-fakturan verkar vara korrekt eftersom försäljningen är momsfri då den är till USA. Däremot har du inte skrivit något om en eventuell avgift till Paypal men om en sådan är inblandad kan du bokföra den på t ex  6064 - factoringavgifter.

Jag kan se att du använder programmet Visma eEkonomi och om du vill kan du skapa en faktura i i ditt program, när du gör en faktura så anger du att kunden är från USA och då konterar programmet automatiskt korrekt och sen är det ju bara att registrera inbetalningen under Kassa och bankhändelser precis som vanligt. 


1. Lägg upp kunden under FörsäljningKunder, fyll i alla obligatoriska uppgifter och lägg in USA som land.

 

2. Har du redan skapat artikel som gäller försäljningen kan du hoppa över detta steg. Annars går du till Försäljning - Artiklar - Lägg upp ny artikel, här lägger du in uppgifter som din artikel samt Artikelkontering. Artikelkonteringen avgör hur försäljningen bokförs och eftersom det finns färdiga förslag till detta hade jag rekommenderat att välja konteringen Tjänst 25% moms (Förstod det som att det normalt är 25% moms på din tjänst). På denna artikelkontering finns ett konto upplagt för försäljning utanför EU så det hanteras korrekt när fakturan skapas.

 

3. Skapa kundfakturan, gå via Försäljning - Kundfakturor. Välj kunden i listan och lägg till alla uppgifter tillsammans med artikeln som gäller försäljningen. Eftersom du lagt in att kunden är från USA så känner programmet automatiskt av hur momsen ska hanteras när du skapar fakturan. Du kan skapa fakturan som PDF eftersom denna inte ska skickas ut till kund igen.


4. Registrera inbetalningen under Kassa och bankhändelser. Du kan gå efter beskrivningen i vårt skrivna hjälpavsnitt Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? och finns det en avgift från paypal så registrera du det som en Ny bokföringshändelse och gör en Egen kontering så du själv kan välja konto att bokföra avgiften mot.

 

Du kan också kontera detta manuellt, det finns inga krav på att du ska skapa en faktura eftersom du redan har gjort det via Paypal men för enkelhetens skull hade jag själv lagt upp det i Visma eEkonomi. 

I vårt populära användartips Bokföra försäljning beskriver min kollega My hur du hanterar detta på bästa sätt. 

 

Ha en strålande dag! /Tinna