Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
birgit68
NY MEDLEM

bokföring av nedsättning av arbetsgivaravgifter

jag sitter och kollar av 2940 

där det inte stämmer de sista månaderna då jag inte bokfört nedsättning av arbetsgivaravgifterna 

blir inte riktigt klok på hur jag gör detta så det blir rätt nu efteråt 

tänker på olika löner till tjänstemän samt vanliga arbetare samt de som får högre lön 

jag är inte duktig på att förklara men hoppas ändå  att någon har koll på vad jag menar samt kanske själva varit i samma situation 

vad jag läst mig till så är det konto 2731 som ska användas för att justera 

tacksam för svar 

1 SVAR 1
My Janhall
MODERATOR

Re: bokföring av nedsättning av arbetsgivaravgifter

Hejsan! 

Ska såklart försöka hjälpa dig med detta men är nog inte riktigt med på exakt vad som ska göras, jag vill att vi tar det en vända till. 

När en lön betalas ut bokförs det ett belopp på kostnadskontot för arbetsgivaravgifter (normalt sett 7510) och på kontot för skulden av arbetsgivaravgiften (normalt 2731). Jag rekommenderar vår tråd Så bokför du statens krispaket där det finns beskrivit hur du mer exakt bokför den tillfälligt sänkta arbetsgivaravgiften. 

Använder du konto 2940 för att bokföra arbetsgivaravgiften eller vad har du stämt av mer exakt på det kontot?

Har du bokfört ett för högt belopp av arbetsgivaravgiften och inte tänkt på sänkningen eller finns det ingen arbetsgivaravgift bokförd alls? 
Om arbetsgivaravgiften är bokförd men med felaktigt belopp, hur har du då gjort bokningen? Vilka konton? 

Återkom gärna med lite mer information så ska vi kika på det 🙂 
/My