Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annemsch
MEDLEM

egentillverkade produkter för att skänka till flyktingar

Vi, som AB, tillverkade chokladprodukter och gav dem till flyktingar från Ukraina.
 * Hur beräknar jag värdet?

OCH
 * hur bokföra jag det?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad fint att ni donerar till flyktingarna! Normalt sätt så brukar gåvor inte vara avdragsgilla om det inte sker någon motprestation, vilket det inte verkar vara i detta fallet. Hur du beräknar värdet är tyvärr svårt att svara på, men jag skulle säga att om det inte tillhör er vanliga tillverkning så bör marknadsvärdet vara det man går på. Här kan du säkert kontakta Skatteverket alternativt en konsult för mer hjälp. 

 

Hur man bokför det beror lite på om det är något som ni har tagit ut från ert vanliga varulager eller om det är något ni normalt inte brukar tillverka. Om det tillhör ert vanliga varulager så behöver ni minska denna med värdet i och med att det inte blivit sålt och bokföra mot ett lämpligt kostnadskonto, tex inom 699X kontogruppen. Det finns specifika kontot 6993 Lämnade bidrag och gåvor som funkar bra till detta alternativt 6992 Övriga ej avdragsgilla kostnader om man vill slippa hålla koll på att ta tillbaka kostnaden i deklarationen sedan. Om detta inte finns i varulagret så behöver man bokföra upp mot ett intäktskonto som motkonto, tex något inom 39XX kontogruppen. Denna intäkt är skattepliktig, i och med att kostnaden är ej avdragsgill. Så intäkten skall tas upp i deklarationen och kostnaden skall tas tillbaka för att inte påverka det skattemässiga resultatet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så jätte mycket Josefine.

Lite sent att jag svara .... men tidigare fanns ingen tid för att göra bokföringen 😉 

Det är så att vi producerar produkter av att ta råvaror från vårt vanligt varulager.

Dels har vi skänkt produkterna till tex kyrkan som åker till Ukraina.

 

Och dels producerar vi och säljer denna produkter till en liten högre pris så att vi spendera 1/2 av försäljningspris till Röda korset (det betyder: en del kommer från kunderna och den andra del från oss). Eftersom jag kan registrera ett företag hos Röda Korset - men bara kan betala PRIVAT - då tar jag det donerade beloppet från kassan. Är det okej? 

 

DSC09490.JPG1 ukrainerna (2).jpg

 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. 🙂 

 

Det är okej att betala det du betalt privat som gäller företaget med kontanterna ja, men det är viktigt att du bokför alla leden. Dvs du bokför att du använt privata pengar till donationen, och sedan att du minskat företagets kontanta kassa för att betala tillbaka detta till dig själv. Dvs när du donerar med privata pengar som gäller företaget så bokför du mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och mot lämpligt motkonto i debet. Sedan när du betalar tillbaka detta till dig själv med kontanter så bokför du debet mot 2893 och kredit 1910 för att visa att kontantkassan minskar. 

 

Okej om ni tar från ert vanliga varulager så får man bokföra att man minskar varulager i kredit och mot lämpligt kostnadskonto i debet, tex någon av de jag föreslog i mitt tidigare svar. 


Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!

Josefine