Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik75
MEDLEM

kreditering/nyfakturering faktura över årsskiftet

En faktura reggad 2022-12-22 med förfallodatum 2023-01-21 måste krediteras och omregistreras pga

felaktiga fakturauppgifter på kund. Använder kontantmetoden. Hur blir kreditfakturans med datum och kommer nya fakturan att bli del av det nya året. Ingen stängning av perioder har ännu skett?

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Om du inte har stängt år 2022 kan du göra kreditering och rättelsefaktura i december. Om du har gjort momsredovisningen så att fakturan bokförts på 1510 bör du kanske ångra denna först och sedan göra om när rättelsen är gjord. Det blir ju inga ändringar av siffrorna om du bara rättar kunduppgifterna. 

Vad är skillnaden mellan ångra faktura och kreditera faktura nu när kunden redan fått fakturan men själv begärt omregistrering

pga de falaktiga kunduppgifterna?

AnnicaL
CHAMPION

Egentligen ingen men om kunden vill ha en kreditnota först för att se att faktura tagits bort bör du kreditera. 

Ok förstår. En fråga till: om nya fakturan registreras med fakturadatum i dec men förfallodatum som tidigare 2023-01-21, kommer den vid betalning att ändå ingå i 2022s bokföring då kontantmetoden används?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, alla fakturor utställda ett visst år ska ingå i det årets intäkter oavsett när de betalas. I eEkonomi sker det automatiskt när sista momsrapporten för året skapas.

Henrik75
MEDLEM

Ok men problemet här är att fakturabetalningen är registrerad 2022-12-31 men betalningen kom in på företagskontot 2023 vilket gör att företagskontot för 2022 misstämmer med fakturabeloppet för att den utgående balansen på företagskontot skall stämma kontot1930 för 2022. Hur gör man för att hantera det?

Henrik75
MEDLEM

En kompletterande fråga till svaret ovan.  I mitt fall är 2022 öppet och ingen momsrapport skapad även om den skulle gjorts redan. Lev.fakturan är betald 2023 men registrerad 2022 och betalregistrerad 2022-12-31. Om jag gör momsrapporten kommer systemet då att automatiskt att boka in det betalda beloppet 2022 utan hänsyn till att jag manuellt reggat in en betalning 2022-12-31. Som jag ser det kvarstår fortfarande problemet att stemets företagskonto inte stämmer med företagskontot på banken och det kontoutdrag jag gjort från banken för hela 2022 och som jag använt för att stämma av bla 1930 i systemet. Hur hanterar jag att utgående balans på företagskontot i Visma inte stämmer med mitt företagskonto i banken?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Har du bokfört betalningen av fakturan manuellt då du säger att den är bokförd som betald 2022 men att själva betalningen på banken är gjord i 2023? Precis som AnnicaL säger så skall alla fakturor intäktsföras i 2022 som är utställda i det året, men det betyder inte att de skall påverka 1930. 

 

Om du har obetalda fakturor kvar när du gör momsrapporten i Visma eEkonomi så kommer den automatiskt bokföra upp dessa mot 1510 debet och mot lämpliga intäkts- samt momskonto i kredit. Det är först när betalningen görs i 2023 som 1930 påverkas dock, så det låter konstigt att du fått den betalregistrerad i 2022-12-31 men det kanske gjordes manuellt?

 

Jag tror det det bästa är om du ringer in till supporten för att kontrollera så allt gjorts korrekt rent programmässigt och se om du kanske behöver göra om något steg. 

Ha det fint!

 

Josefine