Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MaudKa
NY MEDLEM

långsiktiig reversfordran

Hej!

I balansräkningen finns en post på 20 tkr, konto 1381 långsiktig reversfordran. Kund visste inte vad det var och ser inget behov av att den ska vara kvar.

bolaget är modell mindre och använder kontantmetoden. Självklart ska jag försöka ta reda på vad det är, jag tar över efter en annan byrå. Jag hittar inget i föregående års bokningar eller årsredovisning. Om jag väljer att lösa upp den, hur kan jag då boka den? Vad kan det vara för typ av tillgång? 

Maud 

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
Josefine Johansson
MODERATOR

Re: långsiktiig reversfordran

Hej!

Om din kund har använt det kontot som det skall, så betyder det att de någon gång har lånat ut pengar till någon annan via någon form av revers ( skuldebrev ). Så det är inte så enkelt att bara lösa upp den, eftersom du måste då hitta något motkonto, och veta om den skulden är avbetalad eller inte. Jag skulle rekommendera dig att försöka hitta vad det gäller, se om du hittar någon skuldebrev av något slag som kunden bör ha. Skulle även rekommendera dig att kontakta Skatteverket om du inte hittar vad det är för något, för att avgöra om hur du skall hantera upplösningen, eftersom det blir någon form av kostnad om man skall bokföra bort det. Detta är ju viktigt att ta reda på om det är avdragsgillt eller inte, eftersom du inte vet vad det gäller men måste reglera den på något sätt. Spontant skulle jag säga att det inte får lov att påverka det skattemässiga resultatet eftersom man inte vet vad det är. Kan även vara värt att kolla hur det blir om du får reda på att skulden är redan reglerad sedan tidigare, men bara är bokfört mot fel bokföringskonto. Förmodligen är det då bara att korrigera i nuvarande år mot det bokföringskontot som valdes fel i tidigare år, och på så sätt korrigera.

Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!

/Josefine

Visa lösning i originalinlägg

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Om din kund har använt det kontot som det skall, så betyder det att de någon gång har lånat ut pengar till någon annan via någon form av revers ( skuldebrev ). Så det är inte så enkelt att bara lösa upp den, eftersom du måste då hitta något motkonto, och veta om den skulden är avbetalad eller inte. Jag skulle rekommendera dig att försöka hitta vad det gäller, se om du hittar någon skuldebrev av något slag som kunden bör ha. Skulle även rekommendera dig att kontakta Skatteverket om du inte hittar vad det är för något, för att avgöra om hur du skall hantera upplösningen, eftersom det blir någon form av kostnad om man skall bokföra bort det. Detta är ju viktigt att ta reda på om det är avdragsgillt eller inte, eftersom du inte vet vad det gäller men måste reglera den på något sätt. Spontant skulle jag säga att det inte får lov att påverka det skattemässiga resultatet eftersom man inte vet vad det är. Kan även vara värt att kolla hur det blir om du får reda på att skulden är redan reglerad sedan tidigare, men bara är bokfört mot fel bokföringskonto. Förmodligen är det då bara att korrigera i nuvarande år mot det bokföringskontot som valdes fel i tidigare år, och på så sätt korrigera.

Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!

/Josefine

Visa lösning i originalinlägg

MaudKa
NY MEDLEM

Stort tack! Nu vet jag lite mer var jag ska gräva vidare. //Maud 

MaudKa
NY MEDLEM

Hej igen Josefine!

Det verkar inte vara något skuldebrev, men skulle kunna vara en checkkredit som sas upp 2015. Jag har försökt få fram info från tidigare år och fortsätter gräva. Vilka konton kan vara aktuella om det är visar sig vara en check kredit?

Kund är inte medveten om något skuldebrev. 

Maud  

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen Maud!

Okej, om det är en form av checkkredit så låter det i sådana fall som att de kanske bokförde upp en outnyttjad sådan mot ett fordranskonto, dvs 1381 då, för att visa att de hade fått det beviljat. De har då använt något form av motkonto som du får ta reda på vad det var, så du kan bokföra en spegelvänd verifikation för att få bort fordran och motkonto. Jag skulle tippa på att motkontot bör vara något skuldkonto för att det skulle balansera men svårt att avgöra, då man vanligtvis inte bokför upp outnyttjad checkkredit utan främst om man har utnyttjat den. Du kan också försöka höra med kunden om de har utnyttjat den, och kolla efter om de har till exempel konto 2331 Utnyttjad checkräkningskredit och kanske bokfört mot 1381 istället för mot bankkontot av någon anledning. Då bör ju dock 1930 inte heller stämma mot bankkontot, så om det kontot stämmer så är ju den teorin lite långsökt kanske.

Som jag skrev förra gången, om du inte skulle hitta vad det gäller så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket ( eller be kunden ) för att höra hur du bäst bokför bort den. Skulle tro att det blir mot ett ej avdragsgillt konto eftersom man då inte vet vad det gäller och det får därför inte påverka något skattemässigt.

Lycka till!

/ Josefine

MaudKa
NY MEDLEM

Tack Josefine!

Jag vet inte om det är checkkredit, men bokningen har hängt i ett tag. Det visade sig att den fanns med redan då tidigare redovisningsfirma tog över. 

Jag kontaktade skatteverket, som i sin tur hänvisade mig till BFN. 🙂

Tack för hjälpen så härlångt!

Maud

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Okej då är det nog svårt för dig att hitta det ja. Vad bra, då bör BFN kunna ge dig ett bra svar vad som är mest korrekt att bokföra mot för att få det rätt i balansräkningen igen 🙂

Inga problem, ha en fin dag!

/ Josefine