Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

momsbokning

(updated by lisan_ ‎2020-02-08 12:36 )

Hej
Jag kan inte få grepp om exakt hur jag ska boka bort momsen när den är inbetald.
Jag har momsinbetalning en gång om året. Vid årsbokslutet bokfördes momsen på 2650. När jag sedan betalade in momsen under 2019 så gjorde jag kredit 1930 och debet 2012. Var det fel ? Borde jag ha använt 2650 ? eller hur ska jag få bort den posten på 2650 inför detta årsbokslutet ?

Tacksam om någon kan göra mig klokare 🙂
Mvh Lisa

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
CHAMPION

Svar: momsbokning

Hej Lisa, 

ja, det är 2 skilda affärshändelser, således 2 bokföringsposter.  Om du gör deklaration och betalning samma dag eller olika dagar spelar ingen roll, det blir 2 händelser i båda fallen. 

Lycka till!

Visa lösning i originalinlägg

4 SVAR 4
Highlighted
CHAMPION

med momsdeklarationen som underlag bokför du debet 2650 kredit 2012. Det bör du göra per den dag du gör momsdeklarationen.

Highlighted
NY MEDLEM

Tack AnnicaL
Förstår jag dig rätt så gör jag alltså detta i två steg den dagen jag betalar/gör momsdeklarationen.
Den första verifikationen 1930 K och 2012 D  och sedan en verifikation till som du beskrev ? Då nollas både 2650 och 2012 ?
Mvh Lisa

CHAMPION

Hej Lisa, 

ja, det är 2 skilda affärshändelser, således 2 bokföringsposter.  Om du gör deklaration och betalning samma dag eller olika dagar spelar ingen roll, det blir 2 händelser i båda fallen. 

Lycka till!

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Tack snälla för svar 🙂
Lisa