Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

outnyttjat underskott

Jag är student och försöker förstå detta med underskott i AB. Om man har förlust år 1 och vinst år 2 varför gör man då avdrag när man ska beräkna skatten?

Säg 50000 förlust år 1
200000 vinst år 2.

Vänligen förklara 🙂
Tack så mycket.
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlust får kvittas mot framtida vinst - sk rullande underskott - det skall vara skatteneutralt att göra förlust, d v s ingen skall straffas skattemässigt för att ha haft ett ekonomiskt dåligt år.

Årets skattemässiga resultat minus ackumulerat underskott = Årets beskattningsbara vinst

200 000 - 50 000 = 150 000

Mikael

Underskott får man rulla med sig i bolaget under i princip hela livslängden förutom vid ägarbyten och vissa andra tillfällen. 
I ditt exempel så blir det skattemässiga resultatet år 2: 150 000 kr (200 000 - 50 000 kr). Gäller även enskilda firmor. Det vore ju rätt taskigt om man var tvungen att hämta igen gamla underskott med nya beskattade resultat liksom. Ibland är dom snälla myndigheterna. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för era svar. Om jag förstått rätt så innebär det att myndigheten är snäll så man slipper betala skatt på hela vinsten för år 2 i mitt exempel utan man räknar av föregående års förlust dvs 20000 år1 - 50000 år 2= 50000 kr.

Eller e jag ute och cyklar nu?

Japp.... som både jag och Mikael skrev.. resultat år 2 enligt din fråga: 200 000 kr minus inrullat underskott 50 000 kr blir då 150 000 kr..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok och vad händer om man har förlust (år1) 50000 och vinst (år2) med endast 30000?? Kvittar man då år 1 och år2 och har kvar 20000 kr i underskott??

Helt rätt förstått.... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket :). Nu har jag förstått det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kul om vi når ut till studenter också eller hur AccountantfromHell? Det skall krökas i tid det som krokoigt ska bli :). Visma forum är lösningen på livets gåta
M
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste säga att ni är bäst 🙂 Älskar ekonomi. Vill lära mig mer. Tack än en gång.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska veta att det värmer i hjärtat på en gammal gymnasieekonom som fick lära sig resten "the hard way on his own" för 30-40 år sedan 🙂
På återhörande

Mikael