Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

periodisering av faktura utan moms

Hej!

Jag har faktureringsmetoden. Har fått en faktura i december 2019 och betalt enligt förfallodag i december. Fakturan avser en försäkring  från februari`20-januari`21. 

Vad ska göras ang. periodisering?

Tacksam för svaret!

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokslut 31/12? 

Är beloppet över 5000 kr? 

 

Om svaren är ja på båda ska du bokföra beloppet på 1790 Förutbetalda kostnader. Eller använda programmets periodiseringsfunktion för att föra om beloppet till den period försäkringen avser. Normalt är förfallodag för försäkringar den dag försäkringsperioden börjar, inte så långt i förväg, men är det så i ditt fall har det ingen effekt på ev periodisering. Kostnaden ska belasta 2020. 

(om beloppet är under 5000 kan du belasta 2019 med kostnaden och behöver inte periodisera om du inte vill) 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AnnicaL!

 

Tusen tack för svaret.

 

Svaren är ja ang. bokslut och beloppet. Beloppet är redan bokfört under försäkring. I så fall måste jag göra en korrigeringsverifikation, när jag vill bokföra beloppet på konto 1790. Och sedan året 2020 måste jag bokföra konto 1790 mot försäkringskonto, stämmer det?

Om jag använder programmets periodiseringsfunktion istället, måste jag då göra någon bokning 2020 avseende beloppet? Och försäkringsperioden gäller fram till januari 2021.

Jag tackar igen på förhand för ditt svar.

Ha en bra dag!

Hälsningar Marion

Ja du tänker helt rätt. Om du använder periodiseringsfunktionen och fördelar ända till januari 2021 kommer du behöva skapa en periodiseringsverifikation varje ,månad fram tills hela beloppet är hanterat..  Du kan också välja att bara periodisera med bara 1 gång,  200201, och ta hela kostnaden på 2020. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket AnnicaL.