Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MJKustom
MEDLEM

"uttag" fordon

Hej!

Jag har gjort iordning en MC som jag nu vill använda för 100% privat bruk. 

Jag köpte MCn begagnad och har därefter renoverat den med delar som jag dragit momsen på, dvs blandat begagnad med nytt.

Mcn är nu värderad av certifierad värderingsman och jag har ett intyg på värdet.

Hur ska jag bokföra detta? Tänker på VMB, moms etc etc. 

Eller är det så enkelt att jag tar summan den är värderad för inkl. moms och bokför det som ett eget uttag?

Mvh Mårten

3 SVAR 3
MJKustom
MEDLEM

Jag antar att jag först måste bokföra värdet på något vis innan jag gör ett uttag?

Hej!

 

Tack för din fråga. Vi har samlat info kring detta i ett tips som du kan läsa här: Uttag av varor

Det blir samma princip för dig gällande hur du bokför själva uttaget även om det kanske mer är en inventarie än vara. Beroende på om inköpsvärdet är högre än marknadsvärdet eller tvärtom så hanterar man momsen på olika sätt. I ditt fall så skulle jag tro att marknadsvärdet förmodligen är högre än inköpsvärdet vilket blir att man kollar på inköpens ingående moms och det är det man skall redovisa som utgående moms. Eftersom du inte har dragit någon moms på vissa delar då det är VMB på dem så är frågan lite hur du skall tänka. Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket, alternativt om någon annan användare i forumet har stött på detta innan, så du kan få hjälp med hur momsen skall hanteras. Man är dock inte tvungen att använda VMB på all försäljning av begagnade varor, så frågan är lite om du kanske kan beräkna vanlig utgående moms på de delarna. Själva uttagsvärdet som skall redovisas som en intäkt blir med största sannolikhet för dig marknadsvärdet ex moms plus då vilken moms som du skall redovisa som utgående moms.

 

Jag skulle som sagt råda dig till att kontakta Skatteverket så att du får rätt med momsen gällande uttaget, när du fått svar så får du gärna återkomma om du behöver mer hjälp kring detta. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

 

 

 

Tack för svar!

Jag återkommer här när jag har bokfört detta så det kan hjälpa fler framöver

 

Mvh