Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
birgit68
NY MEDLEM

upplupna kostnader på 29XX konto

jag har försökt bli klok på skillnaden på vad och vilka upplupna kostnader är och när jag periodiserar detta vilket konto jag ska använda för att detta skall bli rätt hela vägen som det är idag har jag bara använt 17xx konto för alla mina periodiseringar  som min revisor sagt att jag ska göra men nu förstår jag att detta är en del av att fakturan blir rätt dyr i slutet för att alla dessa ska sitta och vändas rätt 

därför skulle jag vilja ha lite hjälp med detta och försöka förstå upplupna kostnader samt förskottsbetalningar 

tack på förhand 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: upplupna kostnader på 29XX konto

Hej Birgit,

Bokför du i eEkonomi eller i Administration idag?

I Administration har det sedan version 2015.2 skett en förändring vad gäller periodiseringar och här rekommenderar vi att du ska använda kostnadskontot, t ex 5010, istället för interimskontot, t ex 1710, på fakturaraden när du registrerar en ny leverantörsfaktura. Du kan läsa mer i dokumentet Periodisering 

I eEkonomi fungerar det ungefär likadant. Du skapar din leverantörsfaktura mot det kostnadskonto du vill att det ska bokföras på. När du har bokfört/sparat fakturan kan du sedan välja att periodisera direkt på fakturan och där kan du välja vilket konto periodiseringen ska gå emot. Läs mer om detta i dokumentet Periodisera leverantörsfaktura

Hoppas detta kan underlätta för dig!

/Tinna