Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

AGI och skattekonto - eEkonomi

Jag har gjort en arbetsgivardeklaration på individnivå för första gången och har stött på en fråga. När jag bokför arbetsgivardeklarationen bokförs kontona 2731 och 2710 debet och 1630 kredit. Händelsen på 1630 kredit syns dock inte på skattekontot när jag tittar under Kassa- och bankhändelser/Skattekonto. Det borde den väl göra?

Det jag också blir fundersam över är videon "Full koll på skattekontot" på Youtube. Där sägs det att vi kan ladda in en SKV-fil från skatteverket till Visma eEkonomi. Där finns dock samma transaktioner med igen som bokföringen arbetsgivardeklarationen medförde, dvs 2731 och 2710 debet och 1630 kredit, fast denna gång är beloppen separerade på 1630. Om jag skulle följa gången som videorna på er Youtube-kanal säger så skulle jag få dubbelt belopp på kredit 1630, vilket jag nu har fått. Det är inte förrän jag tittar i huvudboken som jag ser att det blivit dubbelt, eftersom bokföringen av arbetsgivardeklarationen inte syns på skattekontot under Kassa- och bankhändelser.

Ni får gärna beskriva för mig hur jag ska agera i framtiden för att hanteringen av skattekontot ska gå smidigt. Tack på förhand!
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej TerapeutenAB,

 

För att händelsen ska kunna matchas från skattekontot under kassa- och bankhändelser i eEkonomi kan du klicka på Ny Skattehändelse Importera SKV-fil.

Då dyker en ruta upp som förklarar hur du kan ladda in kontotudraget från Skattverket.

Efter att du lagt in händelsen kan du klicka på Matcha. Välj att matcha mot Arbetsgivardeklaration. Oftast ligger kontoutdraget från Skatteverket uppdelat med skatten och arbetsgivaravgiften, vilket leder till två separata bankhändelser. Numera kan du bocka i rutor och matcha flera bankhändelser mot en verifikation. Du kan läsa mer om det i vårt hjälpavsnitt om eEkonomi Matcha utbetalningar manuellt

 

 

Det med dubbelt på 1630 låter konstigt. Det man gör är att man bokför en inbetalning från företagskontot, t.ex 1930, mot skattekontot, 1630. Då hamnar 1930 i kredit och 1630 i debet.

När man sedan bokför betalningar för till exempel arbetsgivaravgiften från skattekontot bokför man då från 1630 till motsvarande konto för önskade ändamål.

Vissa konton ökar i kredit och vissa i debet - kanske därför du tycker det konstigt ut?

Förklara gärna annars hur du har gjort i programmet och varför du tänker att det ser dubbelt ut 🙂

Just nu har du kanske bara ett belopp på 1630 för att du "betalat till" det kontot, men än så länge inte "betalat ut" något därifrån (då arbetsgivaravgifter, momsen med mera).

 

Hoppas detta gav lite mer kött på benen 🙂 

Ha det gott!