Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arbetstidsförkortning

Hej.

Ny användare i Visma lön

Vi har arbetstidsförkortning men den är inte uppbyggd i enlighet med de kriterier som finns i inställningarna i programmet Visma lön

Här får man ett visst antal timmar i början på året att nyttja eller spara.

Vi skulle vilja kunna lägga in dessa timmar i löneberedningen januari månad samt att de går mot en
ackumulator och dessutom går att få med på semesterskuldslistan.

Hur går vi tillväga då?

Vi har testat oss fram men får inte till det.

 

Tackar på förhand Mvh Melina

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Melina,

 

Vi har likadant där jag jobbar och jag hanterar det på följande sätt i Visma Lön 600

1. Ange under inställningar att företaget använder arbetstidsförkortning/arbetstidskonto

2. Är osäker på om du måste ange avsättningsprinciper, men under inställningar så väljer du avsättning i tidbank. Finns även alternativet att välja kompbank, men då kan du inte särskilja det från annan komp. Om företaget inte har annan komp så kan du välja det och då även få ut det på semesterlistan, men bara som en klumpsumma ej med timmar.

3. Jag har valt att lägga in timmarna på lönekörningen i februari eftersom man där hanterar tillägg och avdrag från januari. Timmarna får man i januari och de kan ju naturligtvis nyttjas från den 1/1 även om man inte lägger det på lönekörningen i januari. Lönearten jag använder är 4200

4. När timmarna tas ut så använder jag snabbvalet Tidbank där uttag arbetstidsförkortning ligger i mitten av dialogrutan som kommer upp.

 

Är osäker på om du behöver göra valet om hur ATF ska sättas av under respektive person, om ja, så gör du det under Anställda och rubriken Arbetstidsförkortning uppe i menyfältet.

 

Eftersom vi använder tidbank så får vi inte ut det på semesterskuldlistan, men det finns en lista under personal som heter Arbetstidsförkortning - skuld. Den tar jag ut i samband med att jag gör kvartalsbokslut.

 

Hoppas att detta ger dig lite vägledning.

//Carina

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carina

 

Tack för din hjälp, det var väl ungefär så vi kommit fram till att det måste bli 🙂 

Man kan inte få alt helt enkelt, ekonomi får bokföra utifrån en separat rapport.

 

// Melina

Ja, man får justera skulden manuellt, men detsamma behöver man göra med semesterlöneskulden eftersom det som bokas upp automatiskt i samband med lönekörningen är preliminär och aldrig stämmer med den rätta enligt semesterskuldlistan.