Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Ändra utbetalnings datum ? Samt kvitto hyresersättning

Hej Alla!

Har två korta frågor. 
1. I visma skapade jag ett lönebesked som fick utb. datum 25:e men upptcäkte idag att jag var lite sen inne på banken att registrera löneuppdraget och kommer nu ske den 27:e..

Därmed kommer transaktions datumet på banken inte matcha datumet på lönebeskedet i visma. Är detta ett problem (kanske inte är det)? Hur I så fall rättar jag till det bokförda lönebeskedet i visma? 

2. Jag hyr kontoret till mitt företag och uppfyller skatteverkets alla regler för detta och därmed är en hyresersättning inkluderat på mitt lönebesked som då betalas ut via lönetransaktionen. 
Men när jag skickar in kvittot på hyran till visma vad matchar jag kvittot mot - bankhändelse ? 

Har inte gjort en lönutbetalning tidigigare utan misstänker att löntransaktionen / bankhändelsen ska matchas mot lönebeskedet rakt av men då har jag ju ingen bankhändelse kvar att matcha hyreskvittot med ? 


Tack för hjälpen med dessa två frågor ! Uppskattar det verkligen!

2 SVAR 2
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Johan Ekman

Fråga 1: Detta är faktiskt inget problem utan det går bra att matcha och bokföra som betalt på rätt utbetalningsdatum ändå. Du behöver alltså inte göra några ändringar utan det räcker att du matchar mot rätt utbetalningsdatum. 

Fråga 2: Titta på bokföringsunderlaget som skapats upp på lönebeskedet. Kika vilket bokföringskonto som hyresersättning är bokförd mot. Vårt förslag är sedan att matcha din bankhändelse mot egen kontering. Då väljer du samma konto som bokades upp i samband med lönebeskedet. 

Hör av dig om något känns oklart så förklarar vi gärna igen. 

Önskar dig en trevlig helg!

Johan Ekman
UTFORSKARE

Perfekt! Jag såg nu också att på företags kontot på banken så hamnade hyresersättningen som en egen transaktion och lönen som en egen (även om de var i samma underlag löneuppdrag) vilket gjorde det enkelt att matcha hyres-fakturan med den egna transaktionen.