Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lassesaxnas
UTFORSKARE

Återbetala skatt

Jag betalade ut lön den 27 juli och drog full skatt enligt tabell på en säsongsanställd. Nu kommer han med ett beslut från SKV att han inte ska betala någon skatt upp till en bruttolön på 18 000 kr. Han kommer att tjäna mer än 18 000 under sin anställning. Om jag ska återbetala skatt, hur bokför jag detta? Och, är det inte så att skatt ska dras från första kronan om man går över beloppet som SKV:s beslut grundar sig på?

 

Tacksam för hjälp 🐵

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det stämmer att om man tjänar mer än det som är gränsbeloppet för skattefritt så beskattas hela beloppet. Här får jag dock hänvisa dig till Skatteverket för mer råd kring hur du bör göra, i och med att han gett dig ett beslut som inte verkar stämma då du vet med dig att han kommer tjäna mer än det. Dock så är gränsen för skattefritt 20 431 kr i år, inte 18 000, när det gäller jämkning av skatt så det är lite förvirrande gällande hans beslut måste jag säga. Man är dock skyldig att följa beslutet som arbetsgivare, så det är nog bra för dig att kontrollera så det inte blir fel för varken dig eller din anställde. 

 

För att du skall göra rätt i din bokföring och redovisning till Skatteverket så är det bästa att kontakta Skatteupplysningen för mer råd. Om det är så att du skall återbetala skatten till den anställde så behöver du även deklarera om till Skatteverket så att din arbetsgivardeklaration stämmer också. Om du inte har deklarerat än för Juli så behöver du inte ändra något där, utan då är det enbart i bokföringen. Då gör du bara en till utbetalning till den anställde och då minskar du skulden i debet på 2710 som bokfördes upp vid förra lönekörningen. Tänk på att du kan behöva göra om lönekörningen och ändra så att det även där är rätt skatt.

 

Du är välkommen att återkomma när du fått klarhet i allt om du behöver mer hjälp kring hur du bör hantera och bokföra detta i programmet. 

Ha det fint!

 

Josefine