Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

SKJ1234
MEDLEM

Avsluta provanställning

Hej! 

Jag har en medarbetare som började hos oss 23/1, vi har nu valt att avsluta anställning och sista arbetsdagen blir 24/3. Jag funderar lite över det här med intjänad semester. Hen har rätt till 25 semesterdagar. Men har ju inte tjänat in allting. Hur räknar jag ut det?

Min andra fråga är: ska jag betala ut lön+semesterersättning för de intjänade semesterdagarna i samband med sista lönen? 

Tacksam för svar! 

3 SVAR 3
Suslun
UTFORSKARE

Du kanske redan har fått svar... Men annars tar antalet dagar han har jobbat, multiplicerar med 25 och dividerar med 365 Då får du fram antalet semesterdagar hen har tjänat in. Man avrundar alltid uppåt till hela dagar.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @SKJ1234 

Ser att du redan har fått ett svar från @Suslun men jag kompletterar med vårt tips  Slutlön när anställd slutar.

Här har vi sammanställt vad du behöver tänka på och det finns länkar till hur du beräknar semesterlön i Visma eEkonomi Smart lönebesked. 

Tänk på att slutlön ska i normala fall göras senast en månad efter anställningens sista dag.

Lycka till och har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten

//Tinna

SKJ1234
MEDLEM

Tack för svar och bra länkar :)!