Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bruttolöneavdrag för korttidsarbete vid låst lön

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-16 11:53 )

Hej!

Om jag har medarbetare som påbörjar korttidsarbete i slutet av april så fungerar det ju inte att korrigera april månads lön eftersom jag redan gjort den. Hur hanterar man detta? Ska man tänka att korttidsarbetet hanteras som vilket avdrag som helst = att allt dras månaden efter som när man t ex är sjuk eller hur ska jag tänka?

3 SVAR 3
Highlighted
MODERATOR

Re: Bruttolöneavdrag för korttidsarbete vid låst lön

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-16 11:53 )

Hej Kristina, 

Det är inte helt enkelt att svara på då det inte riktigt finns något bestämt kring detta än, avdraget görs på lönen och här får man egentligen kolla på företagets likviditet. Jag bollade med min kollega i frågan och så vi förstått det får man hela stödet på en gång när man ansökt, och sen ska man portionera ut det på hela perioden.

Vill också tipsa om vårt inlägg Frågor och svar om korttidsarbete/korttidspermittering där vi har tagit upp många funderingar som kan uppstå under tidens gång. Den uppdateras löpande om något skulle förändras eller om andra frågor uppkommer så den kanske kan vara bra att ha till hands. 🙂

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 

/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag förstår inte vad detta har med Tillväxtverkets hantering att göra? Jag undrar hur jag ska hantera det i löneprogrammet. All frånvaro hanteras ju i vanliga fall månaden efter den inträffat och frågan var om denna frånvaro ska hanteras på samma sätt? Ponera att en anställd är korttidspermitterad 20/4-30/4. I min värld borde det rendera ett avdrag x 10 på maj månads lön med lämplig löneart angiven. Ska man i maj månads lön också dra av lönesänkningen för hela maj + för april eller ska maj månads avdrag för korttidsarbete göras på juni månads lön? Om man inte behandlar det som vanlig frånvaro hanteras, så kommer den anställde att få dels 10 dagars avdrag + maj månads avdrag på majlönen. Det kan ju bli kämpigt för den anställde. Efter att jag ställt frågan igår hittade jag denna punkt i ert forum, så det kanske är det man ska hålla sig till generellt?

"6. Hur löser man praktiskt en permittering som görs redan i mars. Redovisas den retroaktivt på lönen i april?

Svar:

Kontrollera om det står något särskilt i era avtal, annars är det logiskt att det blir avdrag på april-lönen."

Highlighted
MODERATOR

Varför jag inte kan svara på detta exakt är eftersom det inte finns några särskilda bestämmelser kring vad som gäller när ett avdrag missats. Då detta gäller lönen i April så förmodar jag att denna inte är utbetald än. En lösning är då att låsa upp lönekörningen, registrera avdraget och skicka ut ett nytt lönebesked som stämmer. Du har säkert kollat detta men i vårt skrivna hjälpavsnitt Korttidsarbete/korttidspermittering finns steg för steg - instruktioner på hur det hanteras i Visma Lön.

Precis som det inlägget du refererar till får man börja med att kontrollera avtalet, finns inga särskilda bestämmelser där kan det vara bra att komma överens med de anställda att ni kommer dra av dubbelt nästa månad eller eventuellt justera Aprils lönekörning nu skulle jag säga.

/My