Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Marie N
MEDLEM

Bugg i systemet i nya uppdateringen - Lön 300/600

Hej sitter med våra löner nu och något är inte som det ska . Nu när jag importerade från ett annat tidrapporteringssystem så har det lagts till en tom rad med timlön men inget värde i löneberedningen? Dessutom på sjuk karensdag så ligger det numera timmar på kvantiet, tidigare låg det 1 i kvantitet . Det gör att har jag en person som har karens på 6 timmar för deras veckoarbetstid är detta men har arbetat längre denna dag så lägger den ut karensdag två gånger ?? Så var det inte i förra versionen, vad är det som har hänt . Vill gärna ha svar snarast.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marie,

I version 2019.1 ändrade vi upplägget för karensavdraget från 1 styck karensavdrag till timmar istället för att det ska bli mer överskådligt. Om sjukfrånvaron löper över flera dagar så redovisas dessa datum och hur många timmar per dag som avser karens på lönebeskedet. 

Exempelvis om en anställd är sjuk 6 timmar en dag men den genomsnittliga veckoarbetstiden är 8 timmar. Då dras först karensavdrag för de 6 timmarna och om den anställde är sjuk även dagen efter dras ytterligare 2 timmar för att uppnå ett fullt karensavdrag. Det är därför det genererar fler rader på lönebeskedet.

Angående den tomma raden med timlön så hade vi behövt kika lite närmre på tidsfilen ni importerar in i programmet för att kunna se vad som kan ha gått fel. Då får du gärna kontakta oss så kikar vi på det. 

Ha en fortsatt fin dag!

//Amanda
Marie N
MEDLEM

Hej Amanda. Men om  veckoarbetstiden är endast 6 timmar och inte 8 timmar då drar programmet ändå 2 timmar som inte ska vara karens. Vi exporterar över karensdag på 6 timmar till visma från vårt tidsrapporteringssystem. Vad är det då visma läser av eftersom den väljer att lägga ut 8 timmar istället för 6. Nu får jag sitta och ändra på alla som är sjuka vilket blir inte hanterbart i längden. Jag måste få förståelse vad som gör att visma tycker att det ska läggas ut fler timmar än vad som skjuts in .
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det beror ju lite på hur den anställde har varit sjuk. Men låt oss säga att den anställde var sjuk 6 timmar på onsdagen och sen även sjuk torsdagen. Om den anställde har en genomsnittlig veckoarbetstid på 8 timmar så dras det först 6 timmar karens på onsdagen och sedan 2 timmar från torsdagen. Skulle den anställde bara vara sjuk 6 timmar på onsdagen och åter i arbete dagen efter då bör den inte plocka 8 timmar utan 6 timmar. 

Anledningen till detta är att det blir alltid ett fullt karensavdrag räknat utifrån denna formlen -0,8*(((MånadslönEfterLöneväxling+RörligLönGenomsnittMånad)*Avtalsfaktor)/(52*Veckoarbetstid))
Den anställde jobbar troligtvis 6 timmar den dagen men den genomsnittliga veckoarbetstiden är troligtvis 8 timmar och det är de 8 timmarna som karensavdraget går efter. 

Men för att säkerställa att det blir rätt så hade vi behövt kolla på det ihop tillsammans med dig. Så vi kan kika på den anställdes schema och de olika inställningar. Antingen om du vill skicka skärmklipp på schemat och på löneraderna som har genererats eller om du kontaktar oss.

//Amanda
Khedron Wilk
CHAMPION

Kan kanske vara värt att påpeka att begreppet karensdag numera, i alla fall rent juridiskt, inte längre bör användas - i och med det nya karensavdraget. Lätt att det blir fel man tänker i (hela) dagar.