Någon gång i tidernas begynnelse har jag gjort fel så jag måste försöka byta konton från debet till kredit och tvärtom. Nu får bokföringstjejen göra en manuell kontering i stället för att läsa in sie-fil. Jag kommer inte på hur jag ska göra och tyvärr kunde inte heller supporten hjälpa mig, kanske är jag omöjlig? Det gäller förmånskonton som jag vill ha ett motkonto till vilket gör att jag behöver 3 förmånskonton och lika många motkonton. Motkontona i kredit och förmånskontona i debet. Någon som kan hjälpa är värt hur mycket som helst.
Löst! Gå till lösning.
Hej @ullabritt
Tack för att du skriver till oss i forumet.
Som standard är konto 7399 valt som motkontering av förmån under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Ser det ut så även i ditt program så hamnar beloppet på kontot i kredit. Kontot som finns på lönearten som hamnar i debet och i ditt fall verkar det vara 7387.
Så bokföringskontot som är valt som motkontering i företagsinställningar hamnar alltid i kredit och konteringen på förmånslönearten hamnar alltid i debet, detta kan du inte byta.
Är det så att du kanske har bytt benämning på dina konton så bör det räcka med att bara byta dessa till rätt benämning i och med att dina konton är rätt men med fel benämning.
Ta en säkerhetskopia av programmet och testa hur det blir hos dig. Blir det tokigt kan du bara läsa tillbaka säkerhetskopia sedan. Hängslen och livrem är bra.
Hoppas det löser sig och att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
Hej @ullabritt!
Gällande din fråga om att skapa upp flera motkonton till förmånskonton så går det bara att ha ett motkonto till alla förmåner, vilket jag har förstått att min kollega på supporten har hjälpt dig med.
Däremot är jag inte helt med på vad du menar med att du vill byta konton från debet till kredit, skulle du vilja förklara din situation lite mer och varför du inte kan använda dig av en SIE-fil?
Återkom gärna med mer information så ska vi försöka hjälpa dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
Tack för svar. Kreditkontot heter Förmån sjukvårdsförsäkring och debetkontot heter motkontering förmån sjukvårdsförsäkring. Jag är inte så bevandrad i bokföring men bokföringstjejen och revisorn säger att så går det inte att ha det så det ändras manuellt varje månad. SIE-filen läser bokföringstjejen in först och sedan ändrar hon debet/kredit kontona. Det är naturligtvis bättre om den manuella hanteringen kan utgå. Det kan väl inte vara så enkelt att det bara är att ändra texten på kontona? 7399/7387.
Hej @ullabritt
Tack för att du skriver till oss i forumet.
Som standard är konto 7399 valt som motkontering av förmån under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring. Ser det ut så även i ditt program så hamnar beloppet på kontot i kredit. Kontot som finns på lönearten som hamnar i debet och i ditt fall verkar det vara 7387.
Så bokföringskontot som är valt som motkontering i företagsinställningar hamnar alltid i kredit och konteringen på förmånslönearten hamnar alltid i debet, detta kan du inte byta.
Är det så att du kanske har bytt benämning på dina konton så bör det räcka med att bara byta dessa till rätt benämning i och med att dina konton är rätt men med fel benämning.
Ta en säkerhetskopia av programmet och testa hur det blir hos dig. Blir det tokigt kan du bara läsa tillbaka säkerhetskopia sedan. Hängslen och livrem är bra.
Hoppas det löser sig och att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.