Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eget barn som sommarjobbare, rätt med inställningar och skatterna?

Jag har eget AB och vill ge semesterlön för allmänt trädgårdsarbete, husrenovering etc till eget barn som är 15 år.
Har förstått att jag måste lägga upp barnet i Visma under Lön och ska skicka in redovisning till Skatteverket vid nästa månadsavstämning.

Ska jag ställa in följande:
- Typ av skatt: "Skolungdom" eftersom åldern är under 16 (ska vara "ingen" om barnet är mellan 16-18 annars) ?
- Arbetsgivaravgift: "ingen" (för att ingen personalskatt ska tas upp då barnet inte kommer tjäna mer än 18.000kr) ?

11 SVAR 11

Det har funnits en fåmansregel att barn under 16 - deras lön tas upp av företagsledaren - föräldern, jag ska kolla om den ff gäller på skv;s hemsida,,

Mikael

Lön till barnDu får bara göra avdrag för lön till dina barn om de är över 16 år när de utför arbetet. Betalar du ut ersättning till yngre barn blir du själv beskattad för denna eftersom du inte får göra avdrag för deras ersättning. Barnets lön ingår då i den vinst du blir beskattad för.

Ovanstående saxat för enskild näringsidkare - jag söker vidare

Mikael

Under 16 så blir det lön för företagsledaren tyvärr. Vi har det problemet själva... 

Bra då är det bekräftat från fler håll
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte rätt kunskap för att förstå svaren fullt ut, så mycket förstår jag :-).

Om jag ställer in de parametrarna i Visma Lönedel enligt mina två första frågor ovan, så blir det ingen skatt för löneersättningen utställd eller något avdrag blir utfört, samt ingen arbetsgivaravgift kommer tas upp.

Är inte det samma som ni skriver om i era svar?

Det är inte rätt att registrera lönen på dina barn utan du ska istället registrera lönen på dig själv, dina barn är inget skattesubjekt.
Om du ändå gör det och skickar in kontrolluppgifter på dina barn kommer skatteverket att underkänna det och föra om inkomsten på dig istället och oavsett hur du beräknat skatt på dem kommer skatteverket att räkna om den till vad du ska betala istället.

Mikael

.....så rådet blir :
lägg inkomsten på dig, dra skatt, betala arbetsgivaravgiften och betala ut nettolönen till dina barn som tack för utfört arbete:) 
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok, stort tack för råden !
Jag ger mig 😉
En fråga gnager sig dock kvar fortfarande, varför finns ens valet Skolungdom i Vismas lönedel om detta är förfarandet vi måste utföra iallafall ?

Därför att inte alla barn jobbar åt sina föräldrar och inte alla föräldrar är egenföretagare 🙂 det är alltså användbart på andra barn/ungdomar

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok (igen) - ny lucköppning. Detta är varför jag så gärna vill lära mig mera.
Så det jag beskrivit som ett tänkbart men i just mitt fall felaktigt sätt överst, skulle fungera rätt om jag vid annat tillfälle har andra ungdomar på sommaruppdrag ?
(dvs ange i Visma: "Skolungdom" för Typ av skatt samt "Ingen" för Arbetsgivaravgift.)

Och när mitt egna barn blir 16 eller äldre, förutsatt att det inte blir över gränden kring 20.000kr/år, så anger jag fortfarande "Skolungdom" ? eller "Ingen" för Typ av skatt ?

Nu kan ju jag bara svara för hur man gör i Visma Lön... där finns det inget som heter skolungdom vad jag kan se. Men där har vi i alla fall med en 16-åring som vanlig anställd och ingen skatt. Men det gäller ju att ha koll på totala inkomsten, och det gäller ju alla inkomster som dom eventuellt har. Iofs så skall man ju ha fått in ett intyg från den anställde, även om det är ens egna barn, där dom intygar att inkomsten inte når upp till gränsbeloppet....