Har börjat använda Visma Lön anställd, där de anställda fyller i sin tidrapport digitalt.
Funderar nu på hur man ska hantera det, när de är föräldralediga och redan fått ut den semestergrundande delen. Så det ska bli föräldraledighet utan semesterrätt. Hur kan detta ställas in, någon som kan?
Jag tänker att nu går ju det mer med automatik in i löneprogrammet och jag ska ju då inte behöva hantera det manuellt/rätta det som lästs in.
Någon som har stött på detta?
Hej @Christel9
Visma Lön Anställd och Visma Lön 300/600 kan inte avgöra när det är dags att byta över från semestergrundande frånvaro till ej semestergrundande frånvaro. Det finns olika regler och beslut hur många dagar som är semestergrundande t ex semesterlagen, ensamstående, kollektivavtal.
Detta är därför något du själv behöver ha koll på när registreringen kommer över till löneprogrammet och där gå in och ändra på snabbvalet (det kan du göra direkt i lönekörningen via snabbvalet som genererats) till ej semestergrundande frånvaro.
Ha en fin dag
//Tinna
Jo, detta känner jag till. Men min tanke var ju att få det att bli mer automatiskt, men då går inte det alltså. Hade ju då önskat att det som grund istället hade angetts utan semesterrätt. För de där enstaka dagarna som tas ut är ju oftast det...
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.