Hej. Om en anställd ska bara registrera arbete genom att få förmåner (korta uppdrag), hur ska jag bäst redovisa detta till skatteverket? Just nu hamnar det under 999 kr.
Du ska lämna arbetsgivardeklaration varje månad om något av följande stämmer in på ditt företag eller din förening:
Jag försöker skapa ett lönebesked med enbart lönearten "förmåner tabellskatt" och upptäcker då att om jag inte lägger in någon månadslön så drar den inte skatt för enbart förmånen utan jag måste lägga in en månadslön för att den också ska dra skatt för förmånen.
Är detta en bugg?
Det är ingen bugg. Har du ingen månadslön finns det inget att dra av skatt ifrån.
Jo men förmånen ska ju beskattas + att du ska betala arbetsgivare avgift för den
Arbetsgivaravgiften kommer med i redovisningen till Skatteverket.
Eftersom det inte finns någon utbetald kontant ersättning att dra skatten ifrån innebär det att den anställde får kvarskatt.
Jag har stött på samma problem. Har skapat ett lönebesked med enbart "förmåner tabellskatt" och ingen arbetsgivaravgift beräknas. Så när jag sedan skapar en arbetsgivardeklaration och skickar in till skatteverket får jag meddelandet att
"Skatteverket har gjort en beräkning baserad på uppgifterna i utkastet. Summorna i arbetsgivardeklarationen stämmer inte med Skatteverkets beräknade summor. Det gäller följande fält: Summa arbetsgivaravgift och SLF."
Dvs skatteverket har beräknat arbetsgivaravgift på förmånen men något sådant finns inte med i arbetsgivardeklarationensfilen som visma eekonomi skapar
Ser ut som en bugg?
Ser att min kollega Malin har svarat dig i tråden Vilken löneart för bilförmån om 0kr i bruttolön?
Vänligen Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.