Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

filov_
NY MEDLEM

Endast förmån lönebesked

Hej. Om en anställd ska bara registrera arbete genom att få förmåner (korta uppdrag), hur ska jag bäst redovisa detta till skatteverket? Just nu hamnar det under 999 kr.

12 SVAR 12

Då väntar du till dess summan av flera perioder överstiger 1 000 kr eller så registrerar du det ändå om du vet att summan kommer att överstiga 1 000 kr under året.

Mikael

Så jag kan registrera kontrolluppgift i slutet av året om det hamnar under 999 kr, oavsett när förmånen gavs? 
Säg att det överstiger 1000 kr i november, efter förmånerna används sedan april. Reggar jag det på Novembers lönebesked?

Ja det tillvägagångssättet blir rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Förmåner ska redovisas i den period den nyttjas/kan förfogas. Så om du i november ser att den anställde kommer upp i över 1.000 kr så ska du korrigera perioderna bakåt i tiden med arbetsgivaravgift. Läs mer på https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lamnaarbetsgivardeklaration.4.41f1...

..........och för belopp i den storleksordning du anger går det alldeles utmärkt att sammanför dem vid årets slut

Mikael

Håller med Mikael där då det på Skatteverket sida står följande: 

Du ska lämna arbetsgivardeklaration varje månad om något av följande stämmer in på ditt företag eller din förening:

• Du är skyldig att göra skatteavdrag.
  • Du är skyldig att göra skatteavdrag enligt lagen om SINK och A-SINK.
  • Du är skyldig att redovisa arbetsgivaravgifter.
  • Du har gjort ett skatteavdrag utan att behöva det.
Företag eller föreningar som har betalat ut ersättning men inte uppfyller någon av punkterna ovan kan behöva redovisa utbetalningar i en kontrolluppgift i stället.

Och har man bara betalat ut 999 kr så är man ju inte skyldig till någon av punkterna ovan. Hur man gör när man kommer över beloppet framgår här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.6/1327.html
D.v.s man redovisar hela summan månaden efter att man gick över 1 000 kr. Och detta gäller även förmåner... och som sagt, kontrolluppgift skall lämnas... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag försöker skapa ett lönebesked med enbart lönearten "förmåner tabellskatt" och upptäcker då att om jag inte lägger in någon månadslön så drar den inte skatt för enbart förmånen utan jag måste lägga in en månadslön för att den också ska dra skatt för förmånen.

Är detta en bugg?

Det är ingen bugg. Har du ingen månadslön finns det inget att dra av skatt ifrån. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo men förmånen ska ju beskattas + att du ska betala arbetsgivare avgift för den

Arbetsgivaravgiften kommer med i redovisningen till Skatteverket.

Eftersom det inte finns någon utbetald kontant ersättning att dra skatten ifrån innebär det att den anställde får kvarskatt. 

Jag har stött på samma problem. Har skapat ett lönebesked med enbart "förmåner tabellskatt" och ingen arbetsgivaravgift beräknas. Så när jag sedan skapar en arbetsgivardeklaration och skickar in till skatteverket får jag meddelandet att

"Skatteverket har gjort en beräkning baserad på uppgifterna i utkastet. Summorna i arbetsgivardeklarationen stämmer inte med Skatteverkets beräknade summor. Det gäller följande fält: Summa arbetsgivaravgift och SLF."

Dvs skatteverket har beräknat arbetsgivaravgift på förmånen men något sådant finns inte med i arbetsgivardeklarationensfilen som visma eekonomi skapar

Ser ut som en bugg?

Hej @JonSvenssonKarlsson 

Ser att min kollega Malin  har svarat dig i tråden Vilken löneart för bilförmån om 0kr i bruttolön?

Vänligen Tinna