Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Ersättning till person i annat EU-land

Det kan jag göra, vad är numret?
Highlighted

OK Frankrike uppfattat - de vill också veta om den avtalade ersättningen går under benämningen  royalty i avtalet eller ej.

Jag har bett dem bygga svaret de lämnar till mig på måndag både på JA och NEJ som svar på den frågan.

Förhoppningsvis har du fått svar av ngn annan i forumet före måndag men om inte så återkommer jag här så snart jag vet mer.

Mikael
NY MEDLEM

Förstår! Det handlar inte om någon royalty utan endast en engångsersättning för överlämnandet. Det finns inga som helst krav från deras eller bolagets sida efter att ersättningen blivit utbetald.

Jag ser fram emot att höra svaret på måndag, om någon annan har ett annat svar eller liknande återstår att se. Tack så mycket för hjälpen!
UTFORSKARE

Nej, det var lite grovt uttryckt av mig, men ofta med specialärenden så är det svårt att hitta rätt person på Skv som kan hjälpa.
Ber om ursäkt för min plumpa kommentar.

Jag och skatteverket har lagt på nu eftersom andra samtal tryckte på för dem 🙂 jag återkommer på måndag.

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet som också jobbar i forumet 
har mina kontaktuppgifter,
Om du vill kan du skriva till henne så får du dem.

det blir lite bättre om vi går den vägen, jag vill inte skylta i forumet men tar mer än gärna emot ditt samtal om du vill ringa.

Alltid spännande att få söka svar på nya frågor:)

Mikael
NY MEDLEM

Är det inte beroende på om det är ersättning för arbete eller överlåtelse av en immateriell tillgång. Dvs. är det ersättning för att skapa patentet, eller köper du rättigheten?
Det senare ska väl inte behandlas som lön?

Begär förhandsbesked från Skatteverket. Muntliga och mejlsvar från skatteverket gäller ej vid skattetvist. 

Betalningsmottagaren har själv att redovisa sina egna kostnader för det sålda patentet för att på så sätt klargöra för sitt hemlands myndighet vad som är erättning som kompensation för egna kostnader och vad som är ersättning därutöver.
Därför begär ofta säljaren att avtalet ska formuleras på detta sätt så säljaren själv står för skatten men köparen står för kringkostnaderna runt det beskattningsbara beloppet.

Ansvaret för att kringkostnaderna hanteras rätt hamnar då hos köparen

Mikael 

.....jag kvalitetssäkrar giltigheten i svaret jag får av skatteverket - eller återkommer till dig -
benjamin s - om det behövs.

Mikael

Vi ska också komma ihåg att för skatteverket är det här ju vardagsmat - dock är de lite för få för att kunna svara på vår frågeflod så snabbt som de själva önskar.