Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Fel löneavdrag vid korttidspermittering

Jag har av misstag gjort för lite löneavdrag vid korttidpermittering under Maj-Juli. Jag vill justera det inför avstämning till Tillväxt verkat nu i Augusti. Jag tänker att jag har kunnat justera vid Juli-lön men den är dessvärre redan utbetald och matchad. Däremot är inte arbetsgivardeklaration gjord och inlämnad till Skatteverket för Juli. Kan jag ångra utbetald lön (betala tillbaks?) och gör en ny Juli-lön där jag gör rätt löneavdrag för hela perioden Maj-Juli?

1 GODKÄNT SVAR

Hej @Jan S_ 

Ja, exemplet där du ska göra en återbetalning utgår efter att arbetsgivardeklarationen är rapporterad och inbetald till skatteverket. Jag dubbelkollade hur din situation ska hanteras och jag tänker att du kan följa stegen i beskrivningen men med vissa korrigeringar. Första steget hoppar du ju över helt och då det inte finns en arbetsgivardeklaration inskickad så betalar du tillbaka nettobeloppet istället för bruttobeloppet som beskrivs på steg 3. När du skapat lönebeskedet kan du skapa arbetsgivardeklarationen under Lön -Arbetsgivardeklaration, den kommer ta hänsyn till både ordinarie lönebesked och den extra lönen du skapat i efterhand. 

Känns något annat oklart så får du hojta! 🙂 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

10 SVAR 10
Jan S_
MEDLEM

Min fråga ovan, angående ångra utbetald Juli-lön blev flyttad hit men jag kan inte se att svar finns i den här tråden som handlar om arbetsgivaravgift. Jag vill ångra en utbetald och matchad lön för Juli och göra en ny lön för Juli för att jag ska få rätt lönesummor för perioden Maj-Juli. Arbetsgivardeklaration för Juli är INTE gjord.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Du har helt rätt, var nog för snabb på knapparna. Ber om ursäkt för det. 

Det kan finnas flera alternativa lösningar här och jag vill ha lite mer information innan jag kan lösa det fullt ut. Om jag förstått det rätt så har en för hög lön betalats ut. Kommer anställd betala tillbaka eller har ni avtalat om detta än?

Mitt förslag är nämligen att låta alla färdiga lönekörningar för Maj - Juli vara och dra avdragen på kommande löner istället för att de anställda ska betala tillbaka. Men jag är osäker på om detta fungerar för tillväxtverket. Kontakta gärna dem för att dubbelkolla hur dem hade velat se dig hantera det så kan vi utefter det hjälpa dig rent programmässigt. 

/My 

Hej,

Tack för svar. Jag var också för snabb när jag gjorde löneavdrag 🙂 

Den anställde är bara jag själv, så återbetalning är inget problem. Frågan är vad Tillväxtverket tycker om saken. Om jag gör en ny lön så blir det rätt för ersättningsperioden. Å andra sidan så avser jag att söka 80% som man ju har rätt till i efterhand och problemet bör bli detsamma för alla i min situation. Man har ju då gjort för litet löneavdrag och det måste väl justeras i efterhand....Det var ju inte möjligt att söka tidigare och likaså var det ju inte klart vad löneavdraget skulle bli(?)

Precis, det stämmer ju. Det bör bli ett avdrag på kommande löner tänker jag, i vårt inlägg Hantering av korttidsarbete i eEkonomi Lönebesked. kan du läsa mer om hur du hanterar detta i lönemodulen sen. Men som sagt så tycker jag att du dubbelkollar med tillväxtverket först bara. 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag gör lönerna åt min gamla arbetsgivare. Dem var permitterade 40 % trodde jag i Juli, då inget var meddelad och dem fick lön därefter med 4402 för tiderna och 1502 för löneavdraget. Fr o m första august har dem återgått till att dem jobbar 100 %. Nu när jag ska göra augusti lönerna (vi har lön innevaranda månad, frånvaro efterkommande) fick jag besked om att dem har glömt meddela mig att dem har jobbat 80 % och avdragen skulle vara 20 % .

Hur skulle ni göra?vilka löne arter ska jag använda för återbetalning och justering av tider. Jag funderar på om jag ska göra en extra lönekörning endast för justeringar. Vad säger ni? Känner mig aningen vilse.

Tusen tack för hjälpen

Fisun

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Mitt tråd har flyttats hit om att det skulle finnas svar här, det finns det tyvärr inte. Tacksam om någon kan svara.

Jag har varit i kontakt med tillväxtverket och dem säger att om man inte kan justera i Julikörningen kan man göra rättelse i augusti lönen. Vad anser ni att jag ska använda för lönearter,  4402 kan jag använda men med justering juli i text och - framför men vad ska jag använda för utbetalning av för lite betalt (1502)?

Hejsan @Fd medlem 

Jag flyttade din tråd hit för att samla liknande frågor på samma ställe, det är lätt att det blir fel och då kan vi hjälpa varandra. Det är kanon att du själv tagit kontakt med tillväxtverket, det gör det lättare för mig att svara på hur du gör rent programmässigt också. 

Eftersom du använder Visma Lön så kan du precis som du skrivit ovan använda dig utav samma lönearter på augustis lön som på julis lön för att rätta upp timmar och belopp. Däremot kan du istället för att använda 1502 använda löneart 1504 där du anger beloppet manuellt. Eftersom lönearten normalt är till för avdrag får du använda omvänt tecken så det blir ett tillägg på lönen istället. 

/My 

Tillväxtverket säger att man inte kan justera i Augusti efter som avstämningen gäller perioden maj-juli. Jag har inte gjort arbetsgivardeklaration för juli än så jag kommer att göra justering med ny lön för Juli. Jag hittade den här beskrivningen bland Vismas frågor o svar för hur man kan ångra utbetald lön.

Min fråga nu är om man i detta exempel förutsätter att arbetsgivardeklaration har blivit inlämnad och att prel skatt är inbetald? 

I mitt fall är inte arbg.dekl. gjord och skatt är inte inbetald

I exemplet så gör man en ny lön med minusbelopp för både bruttolön och skatt.

Skärmavbild 2020-08-12 kl. 18.59.58.png

Hej @Jan S_ 

Ja, exemplet där du ska göra en återbetalning utgår efter att arbetsgivardeklarationen är rapporterad och inbetald till skatteverket. Jag dubbelkollade hur din situation ska hanteras och jag tänker att du kan följa stegen i beskrivningen men med vissa korrigeringar. Första steget hoppar du ju över helt och då det inte finns en arbetsgivardeklaration inskickad så betalar du tillbaka nettobeloppet istället för bruttobeloppet som beskrivs på steg 3. När du skapat lönebeskedet kan du skapa arbetsgivardeklarationen under Lön -Arbetsgivardeklaration, den kommer ta hänsyn till både ordinarie lönebesked och den extra lönen du skapat i efterhand. 

Känns något annat oklart så får du hojta! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Intressant dock, till oss har dem svarat med att man kan justera i augusti lönen, då lönerna är utbetalda och alla deklarationer m m  år inbetalda. Dock är det lite annorlunda för min del eftersom jag ska betala till dem anställda, dem har fårr för mycket avdrag i Juli lönen.

Enligt tillväxtverket är det viktigt att man gör rätt i avstämningen och skickar in korrigeringar man har gjort.