Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

byggtjanster
MEDLEM

Felmeddelande Lön med Karensavdrag

Får detta felmeddelande när jag ska bokföra lön med Karensavdrag, vad gör jag för fel tro?
Lönebeskedet genererar ett negativt värde i någon av arbetsgivardeklarationens fältkoder. Läs mer om hur du gör rättningar genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i programmet och söka efter hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar

Lön fel karens.PNG

Tacksam för svar

1 GODKÄNT SVAR
byggtjanster
MEDLEM

Stort tack för all hjälp.

Men gjorde om med hjälp av detta och ett annat hjälpavsnitt.
Dock funkade inte det ändå. Då jag fick samma felmeddelande. Som tur va så hade jag kollat fel att det skulle vara en sjuklön betald också och så fort jag la in sjuklön som 2 istället för 1 så funkade det. Men då blir jag ju nyfiken om jag nån gång skulle hamna i det läget att det skulle vara sista dagen i månaden som blir Karensdag, hur gör man då? Bifogar bild för förklaring.Lön fel karens (2) .PNG

Visa lösning i originalinlägg

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Du har gjort avdrag för karens, men har inte redovisat någon lön att göra avdraget emot. Det finns inte heller någon sjuklön.

Man ska redovisa hela sjuklönen och därefter göra karensavdrag som motsvarar 1/5-del av veckoarbetstiden under förutsättning att den anställde har varit sjuk så länge. Har den anställde varit sjuk kortare tid än 1/5-del av arbetstiden så anpassas karensavdraget till den tiden, och då blir sjuklön och karensavdrag samma belopp.

T ex

Månadslön  30 000 kr

Sjukavdrag  2 dgr  -2 770

Sjuklön 2 dgr  2 216

Karensavdrag 1 dag (om den anställde jobbar heltid) -1 108

Fokusera inte för mycket på siffrorna, det är räkneexempel och stämmer inte om man räknar korrekt.

byggtjanster
MEDLEM

Jätte tacksam för svar.
Men i och med att Karensdagen va den sista den månaden kan jag väl inte redovisa någon sjuklön då den kommer nästa lön?

Mvh Joel

CarinaEsp
CHAMPION

Sjuklönen redovisas och minskas med karensavdraget.

catarina ScF
UTFORSKARE

Ser att där står 0kr på månadslön - kan det vara därför?

byggtjanster
MEDLEM

Stort tack för all hjälp.

Men gjorde om med hjälp av detta och ett annat hjälpavsnitt.
Dock funkade inte det ändå. Då jag fick samma felmeddelande. Som tur va så hade jag kollat fel att det skulle vara en sjuklön betald också och så fort jag la in sjuklön som 2 istället för 1 så funkade det. Men då blir jag ju nyfiken om jag nån gång skulle hamna i det läget att det skulle vara sista dagen i månaden som blir Karensdag, hur gör man då? Bifogar bild för förklaring.Lön fel karens (2) .PNG

Hej,

Du måste ju ha en månadslön som grund i lönekörningen, annars har du inget att göra avdrag ifrån.

När det gäller beloppen så ska karensavdrag och sjukavdrag byta plats. Dvs sjukavdraget ska vara det höga beloppet. Sjuklön och karensavdrag ska ha samma belopp

byggtjanster
MEDLEM

Tack, det finns en månadslön med där bara att beloppet ej är med på skärmklippet.

Men ja jädrans, det har du ju rätt i. Nu blev det ju jobbigt då jag måste ta reda på hur jag återkallar bankkopplingen till handelsbanken 😞

Det går inge bra för mig just nu.

byggtjanster
MEDLEM

Med lite krångel så löste det sig till sist 🙂 tack så mycket för all hjälp