Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ella1978
MEDLEM

Föräldraledig vill ta ut semester

Hej.

Vi har en anställd som precis påbörjat föräldraledighet och även fått utbetalt 1/2 delar av sin föräldralön. Nu vill denna person ta ut semester 1 dag/vecka under en period. Är det tillåtet? Personen har sökt föräldraledigt 18 månader framåt i tiden och vill spara sina föräldradagar genom att nyttja semesterdagar istället? 

Har försökt läsa kollektivavtalet men hittar inget svar, hoppas att någon stött på ett liknande scenario och kan ha tankar/lösning på detta.

Tack på förhand!

2 GODKÄNDA SVAR

Hej @Ella1978

Vill bara att du ska veta att vi har tagit emot din fråga men behöver fundera lite på vilken hantering som vi bör rekommendera dig. 

Lovar att vi återkopplar så snart vi har mer info i ärendet. 

//Tinna

Visa lösning i originalinlägg

Hej igen!

Det jag menar är att du behöver börja med att ta reda på hur det ska hanteras på ditt företag och när du vet det så är du välkommen att höra av dig till supporten som kan titta vilka alternativ som finns tillsammans med dig. 

Ha en fin dag!

/Tinne

Visa lösning i originalinlägg

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon @Ella1978

Detta är en fråga som du behöver ställa till ert kollektivavtal. Dock sökte jag lite på nätet och hittade följande:

Kan man ta ut semester under föräldraledighet?
Ja, du kan ta ut semester under pågående föräldraledighet utan att föräldraledighetsperioden bryts. Tänk på att inte ta ut ersättning från Försäkringskassan under den tid som du får betald semester från din arbetsgivare. 

Men som sagt, för att vi ska vara säkra på att du hanterar detta korrekt så slå en signal till ert avtal och passa även på att ställa frågan om hur du ska tänka kring föräldralönen som du nämner ovan. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

Hej.

Tack för ditt svar.

Ska kolla upp det med Almega.

Ha en fin dag.

Hej igen.

Om det nu är genomförbart, hur ska man lägga in avdraget då det blir flera avdrag samma månad?

Om jag lägger semester exvis fredag kan jag inte lägga in avdrag för föräldraledighet lördag & söndag, om jag däremot lägger semester måndag kan jag lägga föräldraledig tisdag tom söndag.

Tänker så att man inte får betalt för dagar man inte arbetar när man är föräldraledig på heltid men tar ut semester en dag/vecka.

Tack på förhand!

Hej @Ella1978

Vill bara att du ska veta att vi har tagit emot din fråga men behöver fundera lite på vilken hantering som vi bör rekommendera dig. 

Lovar att vi återkopplar så snart vi har mer info i ärendet. 

//Tinna

Hej.

Tack!

Hoppas på svar innan i måndag när lönerna ska skickas.

Ha en fin dag.

Hej.

Följdfråga.

Jag lägger in semester varje fredag enligt personen önskemål, om jag använder snabbval föräldraledig för övriga dagar går det inte att ta med lör+sö, men om jag lägger in löneart 3309 som är rätt manuellt då kan jag ta med lör+sönd. Varför blir det så? Det är ju samma löneart som används via snabbvalet också.

Tack på förhand.

Hej Ella1978!

Jag har bollat din tråd med mina kollegor och här har vi landat i att du först behöver avgöra hur du ska hantera detta. När det kommer till själva registreringen hjälper vi dig gärna med hur du gör det programmässigt via vår support, jag tänker att du kommer få hjälp smidigast den vägen då vi kan visa direkt i programmet.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Hej.

Hur menar du?

Vi kommer att lägga in varje fredag med semester och sen övriga dagar som föräldraledig, upptäckte att om jag inte använder snabbval så kan jag ta med även lördag och söndag. Så det borde bli korrekt?

Tack på förhand.

Hej igen!

Det jag menar är att du behöver börja med att ta reda på hur det ska hanteras på ditt företag och när du vet det så är du välkommen att höra av dig till supporten som kan titta vilka alternativ som finns tillsammans med dig. 

Ha en fin dag!

/Tinne

Hej.

Tack, då förstår jag. Vi har bestämt enligt ovan att lägga in det varje fredag och föräldraledig övrig tid.

Tack för svaret.

Ha en fin dag.