Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaM
MEDLEM

Föräldraledighet från mitten av en månad

Hej,

 

Nu ska jag försöka ställa en fråga utan att bli alltför rörig. Vi har en anställd som går på föräldraledigt från och med måndag den 14 mars. Hur gör man då mars-lönen? Blir den hel eller halv? Jag funderar eftersom avdrag kommer på efterföljande månad? Eller behöver jag inte tänka alls? 😉 Löser det sig i andra änden av föräldraledigheten när personen kommer tillbaka?

 

/Carina

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Carina och tack för en icke-rörig fråga. 🙂

 

I det här fallet kan du göra på två olika sätt.

Om du väljer att låta avvikelsen vara släpande och komma med på nästkommande lön, innebär det att den anställde skulle få full lön utbetald i mars och då kommer avvikelsen för föräldraledighet med i april. När den anställde kommer tillbaka till arbetet får personen inte lön utbetalt första månaden som hen jobbar.

Det andra alternativet är att du lägger in avvikelsen varje månad på innevarande lön. Då innebär det att den anställde får utbetald lön när den hen kommer tillbaka till jobbet.

 

Något som kan vara bra att tänka på här är att lägga in föräldraledigheten i programmet. Det är viktigt för att semesterersättning osv. ska bli rätt uträknat, men det tror jag att du har koll på.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga. Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.

Önskar dig en fortsatt fin onsdag!

/Tinne

 

 

 

Hej Tinne,

 

Tack för ditt svar. Vi valde det första alternativet.  🙂

 

/Carina