Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Förmånsbeskattning sjukvårdsförsäkring - Lön

Jag vet faktiskt inte. Jag får ringa vismaspcs support och kolla helt enkelt 🙂
NY MEDLEM

såhär la den personen till också till den kommentaren: 

Summan av detta blir så här:

NY MEDLEM

Så man får göra en nettoersättning!
NY MEDLEM

Jag vet inte.. Kommentaren jag skrev längre upp, hur den personen hade svarat en annan, denna bild hör ihop med den texten, 
jag har inte pratat med visma support än. Får se vad dom säger.
NY MEDLEM

Aha, väntar med spänning på vad supporten svarar 🙂
Highlighted
NY MEDLEM

Det låter inte rätt att betala ut en nettoersättning för att personens nettolön inte ska påverkas... Nettoersättningen beskattas ju inte. Det betyder att den anställde får ett belopp som den inte skattar för, och som arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgifter på.

Antingen får man höja bruttolönen motsvarande den höjda skatten som blir, för att kompensera den anställde, eller låta den anställde betala hela försäkringen, d v s att det dras från nettolönen. I sistnämnda fallet blir det ingen förmånsbeskattning och inga arbetsgivaravgifter eftersom den anställde betalat sjukvårdsförsäkringen med skattade pengar.

/Marie
NY MEDLEM

Okej. Ja där har du ju en poäng. Jag kollade med visma support igår och han sa samma sak som ovannämnda, att vill man inte påverka nettolönen så är det en form av nettoersättning som gäller. Jag har även kontaktat skatteverket för att se om det är rätt och riktigt att man får göra så. Får se vad dom återkommer med för svar. 

Tack för din kommentar!