Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

PetterBK
MEDLEM

Förmånsbil efter uppsägning

En kollega till mig har precis sagt upp sig.

Hon vill ta med sig sin förmånsbil till en ny arbetsgivare, men de vill inte ta över leasingavtalet innan hon blir fast anställd (prov 6 månader).

Under den tiden vill hon hyra/leasa den av oss och vi vill självklart gå henne till mötes, men hur löser jag det som löneadministratör?

Min tanke just nu är att låta henne ligga kvar i lönekörningarna även efter att hon slutat och enbart göra ett netto- eller bruttolöneavdrag varje månad, så att hon får en skuld till oss som hon antingen får betala in varje månad, eller som räknas bort vid slutlönen, som då sker cirka ett halvår efter att hon slutat.

Tankar? Fallgropar?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan!

Vilken bra fråga du ställer, här har jag fått lite hjärngympa ändå. Har ett par tankar som går fram och tillbaka och jag hoppas jag kan hjälpa dig en bit på vägen. 

Det första som slog mig var att göra ett nettoavdrag om du har kvar den anställde i lönekörningarna. Men sen slog det mig, ska detta verkligen räknas som en lönefråga om den anställdes anställningstid gått ut och hon i praktiken faktiskt slutat? Att det går och bokförs som ett löneavdrag faller liksom inte helt rätt enligt mig då. Samt så behöver den anställde i det fallet ligga kvar som anställd i anställningsregistret och då tänker jag att semesterskulden blir drabbad. 
Då tog jag det en vända till, detta kanske ska vidarefaktureras och intäktsföras i bokföringen istället? Alltså att fakturan ni får från bilföretaget går vidare till den fd anställde, kanske med ett intäktspåslag från ert håll eventuellt (upp till er). Samtidigt så funderar jag då på momsen eftersom vidarefaktureringen står för en leasingsbilskostnad och sker mellan företag och privatperson. Så de frågor jag ställer mig och som jag tycker du ska börja med att kontrollera är: 

• Ska detta lyftas som ett löneavdrag på ett lönebesked även om den anställde slutat? Jag hade kanske dubbelkollat det med er redovisningskonsult eller revisor om det känns oklart.
  • Om vidarefakturering blir aktuellt, vad säger bilföretaget? Får du hyra ut en leasingbil till en person som ej längre är anställd hos er? Hur blir det med försäkring m.m om något skulle hända?
  • Om du vidarefakturerar leasingavgiften, vad gäller kring momsen? Rekommenderar en kontakt med Skatteverket gällande den frågan. 

Finns den någon annan användare som har tips i frågan är det självklart välkommet att kommentera i tråden. 🙂 
Kan ha uppstått fler frågetecken nu men tycker dessa frågor bör ha svar innan jag vågar ge dig en mer detaljerad rekommendation. Känns något minsta oklart så får du gärna återkomma i tråden. 

Önskar dig en fortsatt fin torsdag! 
/My 

Tack för svar och input!

Skatteverket hade inga synpunkter mer än att vi måste lägga på moms om vi hyr ut den till en privatperson, men mycket riktigt så godkänner inte leasingbolaget att vi hyr ut bilen till någon som inte är anställd av oss.

Så då måste hon stå kvar som anställd under perioden. 

Borde jag inte bara kunna låta henne ligga kvar i lönekörningarna och sätta månadslönen till 0 kronor (allt annat lika) under perioden och sen göra en avräkning den dagen vi för över bilen till den nya arbetsgivaren? Eller missar jag nåt viktigt?

Hej!

Om ni fått godkännande att ha kvar den anställde trots 0 timmar i arbetstid så går det bra att göra ett nettoavdrag eller så gör ni som du skriver och har kvar den anställde med 0 i månadslön och sen göra hela nettoavdraget/avräkningen på slutlönen. Det ni då behöver tänka på är semesterersättningen/skulden beroende på den anställdes semestervillkor och hur det kommer bokföras. Ska det verkligen bokföras som en lönekostnad även fast den anställde egentligen ej är anställd? Det kan vara bra att kontrollera med en redovisningskonsult om du är osäker så allt blir korrekt bokfört. 

Det är även viktigt att detta ej går som en förmån men den biten känns det som ni har full koll på. 

Det är skönt att ni verkligen har kontrollerat med Skatteverket att detta är ok och fint av er att lösa detta åt er kollega. 

Ha en härlig sommar!
/My