Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Första anställd i en ideell förening - lägre arbetsgivareavgifter?

Jag har precis skapat lönebesked för den första anställd i en ideell förening. Jag ser att det har automatiskt blivit en lägre arbetsgivareavgift för "första anställd". När jag försökte hitta hur längre den här fina överraskningen skulle bestå kan jag inte hitta belägg på att en ideell förening får faktiskt betala den lägre avgiften. Stämmer det verkligen? Eller har jag gjort något fel?  

Jag använder eEkonomi Smart för förening. Företagsform i inställningar är ideell förening. 

Tacksam för all hjälp
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Med stöd av nedanstående klipp från skatteverkets hemsida vill jag påstå att er ekonomiska förening inte omfattas av stödet.

En mailfrågan till skatteverket via bifogad länk ger dig ett snabbt och precist svar, programmet kanske inte hanterar det hör avsteget från regeln, eller så ska du justera någon inställning i det,


https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/stallenfraga.4.71004e4c133e23bf6db8000110925.htm...


Mikael


Reglerna innebär att enmansföretag som anställer en person bara ska betala ålderspensionsavgift (10,21 procent) på den ersättning som betalas till den först anställda medarbetaren.

De som kan få växa-stöd är

  • enskilda näringsidkare som inte har betalat ut avgiftspliktig ersättning sedan den 1 januari 2016
  • aktiebolag som sedan den 1 januari 2017 inte har betalat ut lön eller annan avgiftspliktig ersättning till någon annan än högst en delägare, företagsledare (som kan vara delägare) eller närstående till sådan person
  • handelsbolag med högst två delägare som sedan den 1 januari 2017 inte har betalat ut avgiftspliktig ersättning.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Chris D,

Precis som Mikael skriver ovan så tolkar jag också det som att ni inte omfattas av det stödet. 

Använder du lönemodulen i eEkonomi? I det fallet så ska inte en reducerad arbetsgivaravgift för första anställda ske automatiskt. Om du går till LönAnställda - Klicka på den anställda detta har påverkat - redigera  - under Skatt och Arbetsgivaravgifter - är "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" ibockad där? Då kan du bara bocka ur den så ska inte detta ske igen. 

Skulle denna inte vara ibockad så får du gärna höra av dig igen, så får vi kolla närmre på det. 
Ha en fin dag!
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jan (och Mikael) - tack för hjälpen. Precis så, My - "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" var ibockad. 

Hur ska man rätta till lönebeskeden som blev fel? 
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Chris D,

För att lättast kunna lösa det så har jag lite följdfrågor.
Lönebeskedet med reducerad arbetsgivaravgift, är det ett bokfört lönebesked
Om det är bokfört. har det status Betald? Du hittar dessa uppgifter under Lön Lönebesked
Har du skapat arbetsgivardeklarationen om du kollar under Lön Arbetsgivardeklaration? Är den inlämnad till skatteverket?

Återkom gärna så kikar vi på det. 
Ha en fin dag!
/My
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My, undrar om du har tid att titta på det här. Svaren till dina frågor finns nedan. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

Tack! Lönebeskedet är bokförd och betald men jag har inte skapad arbetsgivaredeklaration. 

Chris
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Chris,

Jag hoppar in lite för My, hoppas det fungerar 🙂 Om lönebeskedet är bokfört och har status Betald så kommer du behöva vända det redan utbetalda lönebeskedet med ett nytt i omvända tecken. Du kan på det felaktiga lönebeskedet välja Åtgärder - Kopiera för att få en kopia av det. Sätt respektive lönearter på det kopierade lönebeskedet i omvänt tecken så att hela lönebesked vänds. Var noga med att kontrollera så att alla uppgifter på lönebeskeden stämmer överens fast i motsatta tecken. När du har bokfört lönebeskedet ska du registrera det som betalt med samma konto som det felaktiga lönebeskedet är registrerat som betalt mot. Var noggrann med att välja samma datum som det felaktiga lönebeskedet har när du bokför det och samma datum när du registrerar det som betalt. På detta sätt kan du alltså vända lönebeskedet på samma datum när det både blev bokfört samt betalt så att dem "tar ut varandra" i din bokföring.

Efter du har ångrat ditt lönebesked på detta sätt kan du skapa ett nytt som är korrekt utan den reducerade arbetsgivaravgiften. Eftersom det troligtvis kommer ligga fler lönebesked i samma månad för den anställde kan det bli så att skatten är för hög, du kan korrigera detta genom att använda lönearten Extra skatt och skriva ett plus (+) framför beloppet, då kommer skatten minskas.

Skriver igen för att förtydliga, det är viktigt att vara noggrann med att välja samma datum som det felaktiga lönebesked, både när du skapar det och när betalningen görs samt att lönespecifikationen ser exakt likadan ut fast i omvänt tecken. 

Återkom i tråden om du har fortsatta funderingar.
Ha det fint!
/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fanny! Tack så mycket. Jag tror att jag förstår allting. Jag återkommer efter jag har provat. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Fanny! Allt fungerade perfekt. Tack.