Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaM
MEDLEM

Fråga om slutlön

Hej,

Jag slutar min anställning den 28 juli. Eventuellt kommer jag att ta ut semester de sista 1-2 veckorna (jag har 17 dagar att ta ut eller få utbetalda). Jag vet att slutlön görs senast månaden efter man slutat, men är det möjligt att göra den i samma månad man slutar? Jag kommer att göra lönerna det sista jag gör och sedan ta ut semester. 

Om det går och säg att jag tar ut semester de sista två veckorna, hur får jag med det i en slutlön i samma månad? Eller behöver jag göra en vanlig lön först, med avvikelser för juni och en extra utbetalning för slutlön?


/Carina

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Carina!

 

Vi rekommenderar att göra slutlönen först när all övrig frånvaro och lön är registrerad. Därefter görs slutlönen på en separat lönekörning.

Det behöver inte gå en hel månad till den lönen, du kan skapa en lönekörning med utbetalning datum 1/8 för att få med semesteruttaget och sedan en slutlön med datum 2/8.

 

Jag tror att vårt hjälpavsnitt Hur betalar jag ut en slutlön när en anställd slutar? kan vara till hjälp, så kika gärna på det!

 

Om något känns oklart eller om det dyker upp fler frågor är du alltid välkommen att återkomma.

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

CarinaM
MEDLEM

Hej Tinne,
Ok, jag förstår. Nu har förutsättningarna ändrats och jag kommer troligen att ta ut semester i juni istället. Kan man då göra en slutlön i juli? Eller måste jag fortfarande göra en lön som vanligt för juli och därefter en slutlön som en egen lönekörning?
Slås de två lönekörningarna ihop eller blir det två filer att skicka till banken? Och två rapporteringar för AGI?

/Carina

Hej!

Som jag tolkar dig så vill du skapa en slutlön för innevarande månad då du slutar din anställning och detta går att lösa med kräver en del manuell hantering  från din sida och är ingenting jag rekommenderar.

 

Skapar du löneutbetalningen för juli månad i programmet så behöver du ange eventuella avvikelser för juli direkt på lönekörningen via snabbvalen. Det går därför inte kombinera avvikelser som tillhör juli via kalendariumet eller via Visma Lön Anställd utan detta måste hanteras direkt på lönekörning. 

 

Även snabbvalet för slutlönen och semestern anges manuellt på julis utbetalning och på så vis blir det en innevarande slutlön.

 

I och med att det är din egna slutlön som du ska hantera så rekomenderar jag bestämt att du istället följer råden från min kollega Tinne så minimerar du risken att du gör fel och att det blir trassel i efterhand. 

 

Lycka till och ha en fin dag!

//Tinna