Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Friskvård via autogiro

Hej!

En anställd ska utnyttja friskvård nu och betalar via autogiro varje månad till gymmet, 199 kr.

Hur gör jag här?

Får han komma in med kvitto varje månad på draget autogiro som jag sedan betalar ut på hans lön i efterhand?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sara,

Vi betalar först ut ersättning för friskvård när den faktiska kostnaden för den anställde har uppkommit. Oftast löser vi det så att när en anställd har haft några dragningar så visar han/hon ett kontoutdrag på detta alt. någon form av utdrag från det berörda gymmet. I slutändan så brukar detta göras halvårsvis eller när de har kommit upp till det maximala beloppet för friskvårdsbidraget. Sedan betalar vi ut det på lönen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sara,

Du kan göra så som Lisa_92 skriver ovan eller läsa mer i tråden Bokföra friskvård

Om något är oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag får en liten undran - om man bara tar det hela från autogiro så finns inte här med någon specificerad moms. Och om friskvården är skattefri enligt alla konstens regler så får man ju också dra momsen - detta måste väl ändå innebära att den anställde måste begära kvitto???

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej MarieN,

Jag tänker precis som du att den anställde får begära att få ett kvitto utställt från anläggningen som de betalar till via autogiro. Brukar inte vara några problem att få ett sådant kvitto.
Kan momsbeloppet inte styrkas kan du inte göra avdrag för den ingående momsen

Ha en fin dag
/Susan