Hej!
Nu behöver jag er hjälp 😉
Jag har en anställd som varit sjukskriven över 180 dagar och jag ska nu beräkna hennes intjänade semesterdagar inför semesterårsavslutet och sliter mitt hår.
I början var hon sjukskriven på 100% och har successivt gått ner i procent. Jag har hittat formeln hur jag ska beräkna den genomsnittliga sysselsättningsgraden.
Min fundering nu är; från när ska jag börja räkna? Från semesterårets start eller från dag 181 i sjukskrivningen, eller från första långtidssjukskrivningsdagen?
Hon är anställd på 100% men arbetar 80%. Hon har varit sjukskriven 100%, 75%, 50% och 25% av sina 80%. Under vissa dagar har hon varit sjuk 100% då hon tex haft feber etc.
Tycker att ett så avancerat system som Visma borde klara av att räkna detta av sig självt då jag lagt in allt rätt i kalendariet, men på förra lönen stod det prel 25 sem.dgr, vilket jag tycker känns för mycket och har då kommit fram till att det måste bero på att den genomsnittliga sysselsättningsgraden är fel. Kan inte komma på något annat.
En följdfråga blir då, om jag ändrar den genomsnittliga sysselsättningsgraden inför kommande semesterårsavslut, när ska jag då ändra tillbaks den?
Intjänandeåret är året före semesteråret.
Tack på förhand för hjälpen, den är guld värd!🙏
/Maria
Hej Maria!
Ser att du inte har fått svar och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig genom att förklara hur programmet fungerar.
Om man har haft ej semestergrundande deltidsfrånvaro och gör ett semesterårsavslut får man en varning om detta i programmet och att man bör räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden (SSG) då denna påverkar den ersättning du får och då deltidsfrånvaro ej påverkar antalet dagar man får.
Då du nämner att ni har intjänandeår året före semestern så är det det årets SSG som ska beräknas/påverkas.
Då det endast påverkas efter 180 dagar och när det övergår till ej semestergundande är det från och med när den anställde passerade 180 dagar som du ska räkna om SSG för. Mer information om hur du gör detta hittar du i programhjälpens avsnitt Genomsnittlig sysselsättningsgrad.
Genomsnittlig sysselsättningsgrad är ett snittvärde som visar hur sysselsättningsgraden har varierat under semesteråret. Värdet används om den anställde har bytt arbetsschema under semesterperioden och har betydelse för semesterberäkningen
I vissa fall kan du behöva ange eller justera den genomsnittliga sysselsättningsgraden manuellt. Det kan gälla om en anställd med semestervillkor 20 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar har haft deltidsfrånvaro som ej är semestergrundande t.ex om den anställde exempelvis har varit sjuk över 180 kalenderdagar och är sjukskriven 25 procent.
Här kan du läsa mer om hur programmet hanterar långtidssjukskrivning över två semesterår och jag skickar även med dig en länk till beräkning av semestervillkor som finns i ditt löneprogram.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar. Om det dyker upp några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
Hej Tinne!
Tack snälla för ditt svar!!!
Så då tar jag och beräknar den genomsnittliga sysselsättningsgraden från den 30 nov, då sjukskrivningsdag 181 inföll och räknar fram till den 31 mars då vårt intjänande år avslutas, eller hur?
Personen arbetar 80% när hen inte är sjukskriven, och sjukskrivningsgraden har varierat då hen successivt gått upp i tid.
Tex; när hen var sjukskriven 25% så arbetade hen 75% av sin 80% tjänst. Vilken procentsats ska jag då använda vid beräkningen?
Vid enstaka dagar har personen varit långtidssjukskriven 50% och sedan sjuk tex feber, så hen har inte arbetat alls under vissa dagar.
Ska jag då vid beräkningen räkna de dagarna hen varit helt frånvarande som 100% sjuk eller 80% sjuk? Hen var ju sjuk 100% av dagen men jobbar bara 80%.
Så många frågor, vill såklart göra mitt yttersta för att allt ska bli rätt för den anställda.
Tänk va underbart det hade varit om systemet klarade av att räkna ut den genomsnittliga sysselsättningsgraden istället :).
Tack på förhand!
/Maria
Hej Maria!
Det stämmer, beräkning av genomsnittlig sysselsättningsgrad görs bara för den aktuella semesterårsperioden.
Gällande din fråga om beräkning, om det har varit olika procentsatser så beräknar du enligt exemplet nedan:
75 % sysselsättningsgrad XX-04-01--XX-07-31 blir 122 kalenderdagar.
100 % sysselsättningsgrad XX-08-01--XX-03-31 blir 243 kalenderdagar
((0,75*122) + (1*243))/365 = 91,65
(365 motsvarar antalet anställningsdagar under semesteråret)
Om du känner att du behöver hjälp med hur du gör detta i programmet eller ytterligare beräkningar så är du varmt välkommen att kontakta vår duktiga support som kan hänvisa dig till vart du får rätt typ av hjälp.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
Hej,
Jag känner tyvärr inte att jag får tillräckligt tydligt svar på mina frågor för att komma vidare. Så jag numrerar varje fråga så kan du väl vara gullig och besvara varje fråga för sig, tack 🙂
1. Om jag förstår dig rätt ska den sysselsättningsgraden endast beräknas från dag 181 i sjukskrivningen (i mitt fall 30 nov 2021).
Men jag tänker att den i så fall blir väldigt låg, eller känner systemet av att det endast är för del av intjänande året som sysselsättningsgraden sänks så de andra månaderna lämnas oberörda? Så inte de månader under intjänande året som hen ska ha sin ordinarie sysselsättningsgraden berörs.
2. Personen arbetar 80% när hen inte är sjukskriven, och sjukskrivningsgraden har varierat då hen successivt gått upp i tid.
Tex; när hen var sjukskriven 25% så arbetade hen 75% av sina 80%.
Vilken procentsats ska jag då använda vid beräkningen? Jag kan väl tex inte använda 75% då jag antar att det menas 75% av 100%, eller?
3. För de enstaka dagarna som hen varit långtidssjukskriven delar av dagen och tillfälligt sjuk resterade del av dagen antar jag att jag får räkna hen som helt frånvarande när jag ska räkna SSG. Men är hen då frånvarande 100% eller 80% med tanke på att hen vanliga SSG är 80%?
4. Jag kommer att ändra den genomsnittliga sysselsättningsgraden inför kommande semesterårsavslut, när ska jag ändra tillbaks den?
5. Jag har beräkningsformlen som ska användas, jag måste bara få klartecken vilken processats och vilka perioder som jag ska använda så kan jag börja räkna, för jag antar att jag måste göra det manuellt. Systemet kan inte ta fram procentsats och dagar åt mig eller?
Tack på förhand!
/Maria
Hej Maria,
Jag ska försöka besvara dina frågor så bra jag kan och numrerar även svaren så det blir lättare att följa.
1. Man få notisen/meddelandet att man bör beräkna den genomsnittliga sysselsättningsgraden när en anställd har haft någon ej semestergrundande deltidsfrånvaro under intjänandeåret.
Detta då den anställde har tjänat in betalda semesterdagar även för denna frånvaro då det ej var på 100%, nu vill man då att värdet (semesterdaglönen) för dessa dagar ska räknas om och anpassas efter frånvaron istället.
Ni ska därför räkna fram en egen genomsnittlig sysselsättningsgrad på hela intjänandeåret även om det endast ha funnits ej semestergrundande deltidsfrånvaro under delar av intjänandeåret för semestern.
De delar där det inte har varit någon ej semestergrundande frånvaro utgår ni från den anställdes ordinarie schema vilket är 80% sysselsättningsgrad.
2. Här utgår man alltid från 100% så när hen arbetade 75% av sin ordinarie 80% tjänst så får ni då räkna på en sysselsättningsgrad på 60%.
Detta är den sysselsättningsgrad som hen faktiskt arbetade då baserat på heltid.
3.Här är personen då 100% frånvarande med tanke på att man måste se till deras ordinarie schema.
4. Sysselsättningsgraden ska du inte behöva ändra tillbaka alls utan beroende på hur det ser ut med frånvaro under det nya semesteråret så kommer ni alternativt få samma meddelande vid nästa års semesterårsavslut och får då kanske räkna fram en ny sysselsättningsgrad.
Om det inte är nån fortsatt ej semestergrundande frånvaro sköter programmet det själv och fyller i ett värde för sysselsättningsgraden.
5. Det stämmer som du skriver att programmet inte kan ta fram detta åt dig utan du måste själv manuellt räkna ut detta.
Hoppas att detta hjälper
/Cecilia
Tusen tack för tydliga svar!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.