Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Genomsnittlig sysselsättningsgrad

Hej, har läst "Ej semestergrundande deltidsfrånvaro" och har 2 frågor. 

Exempel på en omräkning av sysselsättningsgraden

Förutsättningar i exemplet

• En anställd har varit till sjukskriven till 100 procent sedan den 10 mars.
  • Den 1 november börjar den anställde arbeta 25 procent.
  • Den 1 december börjar den anställde arbeta 50 procent.
  • Den anställde har rätt till 25 semesterdagar.
  • Intjänandeåret för semesterdagarna är året före semesteråret.
  • Semesterperiod per kalenderår (1 januari - 31 december).

(365 anställningsdagar - 55 ej semestergrundande hela kalenderdagar)/365= 0,8493*25 (semesterrätten)=21,23, d v s 22 dagar. 

Fråga 1: Skulle det vara 56 dagar?

Fråga 2: Räkna ut genomsnittlig sysselsättningsgrad  

((304x100%)+(30x25%)+(31x50%)/365=0,8959)

Skulle det inte vara så:

(248 semestergr. dagar (1/1 - 5/9) *100% ) +(56 Ej semestergr. dagar (6/9-31/10) *0%)+(30 dagar*25%)+(31 dagar*50%)=74%

Varför räknas bara 25% för nov och 50% för dec, men räknas 100% för dagar mellan 6/9-31/10 när  dessa dagar var Ej semestergrundande?  Kan någon hjälpa? Det är mycket viktigt för mig. 

Tack!  Mvh

7 SVAR 7
Christel9
UTFORSKARE

Hej!

Detta är det kluriga av allt klurigt, skulle jag säga..

Fråga 1: jag får det också till 56 (men detta förändrar ju inte antal dagar)

(sedan beror det ju på om det är 2020 som åsyftas, då det var 366 dagar på året, men det kan vi glömma här)

Fråga 2: Skulle jag säga stämmer, det som står i texten. Det beror på att semesterdagarna redan räknats ner i antal och därför inte ska vara med i procentberäkningen. Om du skulle göra din uträkning, borde personen fortfarande få 25 dagar med den lägre procenten. Hoppas du förstår tankegången.

Hej, 

Tack för svaret! Men angående frågan 2: Det beror på att semesterdagarna redan räknats ner i antal och därför inte ska vara med i procentberäkningen."  Men varför gäller det inte nov och dec? Där räknas ändå bara 25% och 50%.  Tack!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej! 

Fråga 1.

Jättebra att ni upptäckte att vi har skrivit fel i hjälpen. Vi har korrigerat detta så nu står det 56 istället för 55. Rätt ska vara rätt  och tack för att ni uppmärksammade detta 🙂  

Fråga 2.
Här tar man hänsyn till alla årets dagar på intjänandeåret när man räknar ut genomsnittliga sysselsättningsgraden.

Längst ner i hjälpdokumentet Semesterberäkning semestervillkor 20 finns ett stycke som jag tycker förklarar ett svårt ämne på ett bra sätt.

Genomsnittlig sysselsättningsgrad

För att manuellt räkna ut sysselsättningsgrad för en anställd som arbetat både 75 % och 50 % så måste du få fram ett genomsnitt. Beräkningen görs då enligt följande:

75 % i 9 månader (275 dagar)

50 % i 3 månader (90 dagar)

(275*75 %) + (90*50 %) / 365 (366) dagar = sysselsättningsgrad

Hoppas detta kan underlätta för dig

/Tinna

Hej Tinna, 

Tack för ditt svar! Kan du förklara lite mer: 

varför  räknas bara 25% för nov och 50% för dec, men räknas 100% som om man jobbade   för dagar mellan 6/9-31/10 när  dessa dagar var Ej semestergrundande? Tack! Mvh

Hej,

Det räknas på detta sätt då dessa dagar redan har påverkat antalet betalda semesterdagar. Deltidsfrånvaron kan aldrig minska antalet betalda dagar oavsett om den är ej semestergrundande eller icke då dessa alltid värderas i HELA kalenderdagar och därav värderas heltidsfrånvaron till 100% som att man hade arbetat, de behöver inte också sänka dagarnas värde.

Då den kompletta beräkningsfomeln för den anställdes semesterdagar beräknas enligt följande: Semesterdaglön betalda dagar

1. Månadslön * (4,6 % + Semestertillägg %) = Semesterdaglön

2. Semesterdaglön/Aktuell Sysselsättningsgrad * Genomsnittlig sysselsättningsgrad intjänande år = Semesterdaglön vid ändrad sysselsättningsgrad

Om det i ert fall har funnits deltidsfrånvaro så blir ni ombedda att räkna ut den genomsnittliga sysselsättningsgraden och det gör man enligt principen ovan. 

Sedan är det så att Visma Lön och de hjälpavsnitt som vi erbjuder bygger på semesterlagen men en stor del av våra kunder har andra uträkningar pga att deras kollektivavtal säger något annat och därmed har andra beräkningar. Så säger ditt avtal något annat eller om du behöver ytterligare hjälp med detta så rekommenderar jag att du kontaktar ert fackliga avtal.

Trevlig helg!

Tinna

Hej, 

Tack för svaret! Men  "Deltidsfrånvaron kan aldrig minska antalet betalda dagar oavsett om den är ej semestergrundande eller icke då dessa alltid värderas i HELA kalenderdagar och därav värderas heltidsfrånvaron till 100% som att man hade arbetat... "   Semesterdagar minskar inte pga deltids ej semestergrundande, men här räknas genomsnittlig sysselsättningsgrad, det är olika saker.  Nedan är hur Hogia räkar genomsnittlig SSG, juli månaden var inte med. Mvh

%perioddagarssg
75%2016-01-01 - 2016-03-319168,25
85%2016-04-01 -2016-06-309177,35
100%2016-08-01 - 2016-12-31153153
  335298,6
genomsnittlig SSG  0,8913

Hej!

Som min kollega beskrivit tidigare så justerar den ej semestergrundande heltidsfrånvaron endast antal semesterdagar. Den anställde får istället för 25 betalda 

dagar 22 stycken, se även svaret från Christel9 tidigare i tråden. 

När det gäller beräkningen av värdet som den genomsnittliga sysselsättningsgraden i används till. Så återgår den anställde i arbete först 25%, sedan 50%. Under den perioden tjänar hen in semesterdagar som vanligt men värdet för dagarna ska blir lägre - därför behöver man räkna fram den genomsnittliga sysselsättningsgraden. 

Summeringen blir, eftersom den ej semestergrundande frånvaron endast påverkar beräkningen av antal semesterdagar räknar man i vårt exempel 100% för perioden 6 september - 31 oktober vid beräkning av genomsnittlig ssg. Skulle man beräkna 0% för den perioden justerar du både antalet semesterdagar och värdet för dagarna med den ej semestergrundande frånvaron.

Om du är osäker hur du ska beräkna kan du kontrollera det med ditt kollektivavtal.

/Malin