Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Martina20
NY MEDLEM

Hur hanterar man bostadsförmån?

Hej,

vårt företag ska hyra ett hus åt en av våra anställda och nu undrar jag hur hanterar man bostadsförmånen?

Enl. allt jag läst på SKV och räknat lite med hjälp av formler och tabeller som finns där, det kan vara rätt dyrt för företaget. Kan den anställde istället betala hyran tillbaka till företaget genom löneavdrag? Då kan hyresfaktura betraktas som vanlig kostnad i företaget, inte personalkostnad/förmån?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Hur hanterar man bostadsförmån?

Hej Martina,

Detta var en spännande fråga som vi inte har fått förut här i forumet. Hur du ska hantera detta kommenderar jag att du reder ut tillsammans med din redovisningskonsult eftersom det val du gör kommer påverkar både företaget och inte minst den anställda. 

När du vet om ni t.ex. ska göra netto- eller bruttolöneavdrag eller lägga in som en bostadsförmån så kan du återkomma antingen till supporten eller här i forumet så berättar vi gärna hur du hanterar det i ditt program. 

 

Välkommen att höra av dig! /Tinna