Vi har flera anställda som har semesterdagar sparade från så långt tillbaka som 2011.
Vi har samma situation, en person har 2 sparade semesterdagar från 2013.
Kan man inte betala ut för de 2 dagar om man kommer överens?
Gäller samma regler när semesteråret är sammanfallande?
"26 § Arbetsgivaren ska betala ut semesterlön till arbetstagaren i samband med semesterledigheten."D.v.s. betalning av semesterlön ska ej ske separat från ledighet.
"26 a § Semesterdagar med semesterlön som inte har sparats enligt 18 § (normala 5 dagar) och som inte har kunnat läggas ut under semesteråret ersätts med semesterlön. "(Min fetning.) D.v.s. dagar som "inte har kunnat läggas ut" kan vara OK att betala ut i pengar. Dit räknas semester som skjuter över 5 sparade p.g.a. långtidssjukskrivning, jag tror inte att det är ett giltigt skäl att man helt enkelt struntat i att ta ut semestern eller haft för mycket att göra.
"Huvudregeln enligt semesterlagen är att intjänad betald semester ska tas ut i ledighet. Den anställde kan därför inte välja att vara ledig färre än 20 dagar och få de resterande dagarna utbetalda i pengar. Detta gäller även sparad semester, som inte heller kan betalas ut endast i pengar.https://www.tholin.se/artiklar/har-dina-anstallda-inte-tagit-ut-arets-semester-an/
En arbetsgivare som betalar ut semesterdagar enbart i pengar och inte ser till att arbetstagaren även tar ut ledighet kan riskera att i efterhand få betala skadestånd till arbetstagaren. Det har då ingen betydelse om det varit på den anställdes önskemål.
Det finns dock ett undantag från ovanstående. Undantaget gäller endast om en anställd har varit frånvarande från arbetet på heltid under större delen av ett semesterår. Det gäller inte om arbetstagaren har varit frånvarande på deltid eller avstått från att ta ut sin ledighet."
"Betald semester måste alltid förläggas som ledighet, och kan inte enbart kompenseras med pengar. Det är tillåtet att betala semesterersättning, men arbetstagaren måste ta ut angiven ledighet. Denna regel kan inte frångås även om det är arbetstagaren som vill ha ut pengar istället för ledighet."https://www.draftit.se/2017/05/29/kan-jag-som-arbetsgivare-betala-ut-pengar-istallet-for-semester/
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.