Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur räkna ut karensavdrag, sjuklön och sjukavdrag?

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-03 15:20 )

Hur räknar jag ut vad en anställd i mitt AB ska ha för karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön? Personen har varit sjuk i 3 dagar. Arbetar normalt 100% 40h/vecka och har en månadslön på 23 552 kr brutto. Inga kollektivavtal finns. Blir inte klok på detta och tacksam för hjälp.
Vänligen Chantal

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
MODERATOR

Re: Hur räkna ut karensavdrag, sjuklön och sjukavdrag? - eEkonomi

Hej @Emil T

Det är svårt för mig att kontrollera din beräkning eftersom beräkningsformeln tar hänsyn till genomsnittlig veckoarbetstid men tolkar jag det rätt från din bild så arbetar den anställde 40h/veckan? 

Om så är fallet så har du använt korrekta beräkningsformler men kanske på lite fel plats och löneart. 🙂 
För karensavdraget ska det göras ett ett avdrag som motsvarar 20% av sjuklönen för en genomsnittlig vecka och beräkningsformeln för karensavdrag per timme är: –0.8 x ([månadslönen x 12] / [52 x genomsnittligt antal arbetstimmar per vecka]), räknar jag efter den enligt 40h/ veckan så får jag fram: –0.8 x (336 000) / (2 080) = –129,2 vilket du verkar räknat fram på sjuklönen i ditt fall. Vi har ett hjälpavsnitt i vår skrivna hjälp, Beräkna och registrera sjuklön som visar dessa beräkningar och dessutom har exempel på hur du räknar mer exakt med belopp, kika gärna på det så ska du säkert få till det. 

Gällande de 112 timmarna så gäller samma sak där, du ska på antal timmar gå efter veckoarbetstid och inte kalenderdagar. Nu vet ju inte jag exakt vilken arbetstid den anställde har men arbetar den anställde 8h/dag 5 dagar i veckan så är det 80 timmar som ska registreras i antal timmar vid 14 dagars sjukfrånvaro. Finns också exempel på detta i länken ovan från vår skrivna hjälp. 

Lycka till, återkom om du har frågor eller funderingar! 🙂
/My 

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har byggt en kalkylator i excel och enligt den blir det enligt följande:

Månadslön: 23.552 kr
Hel karensdag: -869,61 kr
Sjukavdrag 24 timmar: -3.261,05 kr
Sjuklön 24 timmar: 2.608,84 kr
Summa bruttolön: 22.030,18 kr
Highlighted

Hej Chantal,

Tänker att Sofias inlägg i tråden Karensdag på lönebesked kan vara ett komplement till keylas svar. Vill självklart även slå ett slag för våra löneprogram som hjälper dig med beräkningar, underlag och rapporter av olika slag. Finns i flera olika storlekar och varianter. 

Hoppas du blir hjälpt av detta och att du får en fin dag!

/Kristina 
Highlighted

Hej Chantal! 

Jag trillade över den här tråden och vill rekommendera dig att kika på vår hjälpsida "Beräkna och registrera sjuklön" som jag hoppas kan vara till din hjälp 🙂

Ha en härlig sommar!

/Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, har följt ert exempel och får då denna beräkning, är den rätt? Sedan undrar jag om det är rätt att välja 112 timmar om personen är sjukskriven från den 3 dec till 3 jan. 112 tim = de 14 första dagarna.sjuklön-beräkning-exempel.JPG

Highlighted
MODERATOR

Hej @Emil T

Det är svårt för mig att kontrollera din beräkning eftersom beräkningsformeln tar hänsyn till genomsnittlig veckoarbetstid men tolkar jag det rätt från din bild så arbetar den anställde 40h/veckan? 

Om så är fallet så har du använt korrekta beräkningsformler men kanske på lite fel plats och löneart. 🙂 
För karensavdraget ska det göras ett ett avdrag som motsvarar 20% av sjuklönen för en genomsnittlig vecka och beräkningsformeln för karensavdrag per timme är: –0.8 x ([månadslönen x 12] / [52 x genomsnittligt antal arbetstimmar per vecka]), räknar jag efter den enligt 40h/ veckan så får jag fram: –0.8 x (336 000) / (2 080) = –129,2 vilket du verkar räknat fram på sjuklönen i ditt fall. Vi har ett hjälpavsnitt i vår skrivna hjälp, Beräkna och registrera sjuklön som visar dessa beräkningar och dessutom har exempel på hur du räknar mer exakt med belopp, kika gärna på det så ska du säkert få till det. 

Gällande de 112 timmarna så gäller samma sak där, du ska på antal timmar gå efter veckoarbetstid och inte kalenderdagar. Nu vet ju inte jag exakt vilken arbetstid den anställde har men arbetar den anställde 8h/dag 5 dagar i veckan så är det 80 timmar som ska registreras i antal timmar vid 14 dagars sjukfrånvaro. Finns också exempel på detta i länken ovan från vår skrivna hjälp. 

Lycka till, återkom om du har frågor eller funderingar! 🙂
/My 

Visa lösning i originalinlägg