Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur säger jag upp en anställd med lönebidrag?

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-04 16:07 )

Jag äger ett Café och har en tjej anställd med lönebidrag. Jag tycker att jag använt all min energi till att utbilda henne så att hon skall vara till nytta för företaget men jag känner att hon är en belastning i det dagliga arbetet och vill säga upp henne. Hennes anställning började 2012-06-01 med 6 månaders provanställning som hon fått ett anställningsbevis på. Provanställningen tog slut 2012-11-30 men sen har hon inte fått någon ny anställningsbevis. Lönebidraget är på ett år och tar slut 2013-05-31. Min fråga är kan jag senast 2013-04-30 säga upp henne för att hon inte har levt upp till den utvecklingsplan som jag hade lagt upp för henne.

1 SVAR 1
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur säger jag upp en anställd med lönebidrag?

Hej!
Du som arbetsgivare har samma skyldigheter mot en anställd med lönebidrag som du har mot övriga anställda. Kollektivavtalets regler gäller för lönebidragsanställda och även de lagar som rör arbetsmarknaden.
Detta innebär bland annat att LAS (Lag om anställningsskydd) reglerar anställningstryggheten.
När en provanställning är slut går anställningen, enligt LAS, automatiskt över till en tillsvidareanställning om ingen av parterna säger upp anställningen.
Uppsägningstiden är sedan en månad från båda parter om anställningstiden inte överstiger två år.
Det kan dock finnas undantag från denna regel för en anställd med lönebidrag.
Du anställde henne med vetskapen om att det var en person med någon form av nedsatt arbetsförmåga och därför är hennes svårigheter att klara arbetet egentligen inte saklig grund för uppsägning.
Jag tolkar det så att du tagit ditt ansvar som arbetsgivare till en lönebidragsanställd och gett henne stöd, utbildning och haft en plan för hennes utveckling. Eftersom detta ändå inte gett något resultat tycker jag att du ska tala med din kontaktperson på arbetsförmedlingen och berätta hur läget är. Gör det först innan du säger upp henne.