Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Innestående lön - uttag vid senare tillfälle

Hej, vi använder Visma eekonomi smart. Min företagsledare vill ha sin lön innestående och ta ut den när likviditeten så tillåter. Han vill dock betala skatt o arbetsgivaravgifter för månaden så det är klart. Skapar jag ett lönebesked ändå? Bokför o skicka till app? Hur gör jag sedan med bokföringen så att den innestående lönen hamnar på konto 2893 skuld till företagsledaren?
Tack till den som svarar //Chantal

3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Jag kan inte eekonomi men har varit i samma situation som du vid några tillfällen och jag har bara bokfört nettobeloppet på konto 2893 istället för på 1930 och det är aldrig någon revisor som protesterat mot det. Men rent tekniskt vet jag inte hur du går tillväga i eekonomi, hur det går att ändra bokföringen där. 
CarinaEsp
CHAMPION

Jag gissar att du betalar ut samtliga löner via banken så mitt förslag är att du ändrar utbetalningssätt på företagsledaren till kontant. Sedan kan du ändra fastställt konto för kassan under inställningar och där lägga 2893 istället. 
Du skapar då lönen som vanligt och istället för kredit 1910 vid kontant utbetalning så krediterar du 2893.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Chantal, Hur valde du 2893 kontot på lönebeskedet? Finns inget val av kontonummer när man skapar lönebesked?