Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Jämförelsemånad vid korttidspermittering

Jag har fortfarande inte riktigt förstått detta med jämförelsemånad och vad det innebär, när man söker stödet för korttidspermittering från tillväxtverket. Har en kund som ska arbeta endast 20 % nu från maj. Hon har timanställda och där förstår jag att jag måste utgå från en snittlön, men vad ska jag skriva när det gäller henne själv? Hon var nämligen sjukskriven till 50 % i februari, så det borde ju bli jämförelsemånaden då, ska jag då skriva den månadslön hon hade då, eller den hon normalt har? För hon är inte sjukskriven fr o m maj månad. 

Tacksam om ni hjälper mig att reda ut detta.

1 SVAR 1
Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

Såhär skriver Tillväxtverket angående jämförelsemånad:

  • Om du söker stöd från ett startdatum som är mellan 2020-03-16 och 2020-03-31, ska dina anställda både ha varit anställda i mars och tre månader innan, det vill säga i december. December blir i detta fall din jämförelsemånad.
  • Om du lämnar in en ansökan i april och söker från ett startdatum i april eller senare, ska dina anställda både varit anställda i april och tre månader innan, det vill säga i januari. Januari blir i detta fall din jämförelsemånad.

Så precis som du skriver blir jämförelsemånaden i den anställdes fall februari. Det står dock inte benämnt någonstans att man vid sjukskrivning/frånvaro under jämförelsemånaden ska beräkna den lön som var då, i detta fallet 50% eller hur man ska göra. Så jag får be dig ta kontakt med tillväxtverket för att få svar på din fråga.