Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

annsan1
MEDLEM

Kan inte skapa lönebesked

Skulle precis göra ett par lönebesked där båda de anställda varit sjuka och den ene även VAB:at och varit föräldraledig. Använder Visma eEkonomi Smart. När jag klickar på Bokför och skicka till appen får jag upp felmeddelandet "Lönebeskedet genererar ett negativt värde i någon av arbetsgivardeklarationens fältkoder. Läs mer om hur du gör rättningar genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i programmet och söka efter hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar." Jag har varit och sökt bland vanliga problem och lösningar, men inte hittat nåt som "passar". Jag har dubbel- och trippelkollat alla rader så att jag inte råkat lägga in t ex ett minustecken eller så, men det vill sig ändå inte på någon av de anställda.

På avvikelseraderna på den som varit endast sjuk står det:

Löneart: Karensavdrag / Antal: 8 / à pris: -133,91 / Summa: -1071,28

Löneart: Sjukavdrag / Antal: 8 / à pris: -133,91 / Summa: -1071,28

Löneart: Sjuklön/ Antal: 8 / à pris: 107,13 / Summa: 857,04

Det här har ju fungerat tidigare, vad har jag gjort fel nånstans? Lönerna ska ut den 23:e, vill gärna att de anställda får sina lönebesked till dess. 

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Annsan1!

Utifrån de uppgifterna du skickat så ser jag att du har samma á-pris på karensavdraget som sjukavdraget, vilket skapar det negativa värdet. Karensavdraget kan aldrig vara högre än sjuklönen, så för att detta ska bli rätt ska karenavdraget ska ha samma á-pris som sjuklönen.

Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga, annars är du välkommen att återkomma till oss eller kontakta vår duktiga support.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne