Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

EHF-59
MEDLEM

Karensavdrag för delvis tjänstledig samt sjuk några dagar

Hej!

Försöker förstå programmet:

En person är sedan några månader tjänstledig 50%, 4 tim per dag, mån-fre från sin heltidstjänst.

Nu blev hen sjuk två dagar. I kalendariet finns markerat både tjänstledighet 4 tim och sjukdom 4 tim för dessa dagar.

Då gjorde programmet två karensavdrag, tot 8 tim, för dessa båda dagar. Jag antar att det utgick från heltidsanställningen i sina beräkningar. Jag förutsätter att karensavdraget ska vara för 4 tim totalt.

Kunde vi ha gjort något för att få rätt beräkning?

6 SVAR 6
KenArd
CHAMPION

Hej,

Lugnofin! Allt är i sin ordning efter dom nya reglerna för beräkning av sjuk. 
Karensavdraget blir detsamma oavsett vilken dag eller när på dagen den anställda blir sjuk. Om den anställda blir sjuk efter halva arbetsdagen dras halva dagen i karens och är den anställda fortfarande sjuk nästa dag dras återstående del tills det blir ett helt karensavdrag.

https://www.verksamt.se/driva/anstalla/sjukskrivning/nar-en-anstalld-blir-sjuk/rakna-ut-karensavdrag

//Kenneth

CarinaEsp
CHAMPION

Eftersom karensavdraget ska vara 1/5 av veckoarbetstiden så håller jag med dig om att det blivit fel avdrag eftersom den anställde är tjänstledig på 50 %. Därav bör karensavdraget endast bli 4 tim då veckoarbetstiden är 20 tim. 

Hej på er!

Jag tänker att programmet gör rätt här, om ni följer ett avtal du kan alltid dubbelkolla där vad det säger innan. Vanligast är att man behåller schema och sysselsättningsdrag och alltid registrerar den frånvaron som finns på lönebeskeden, dvs 50% tjänstledig och 50% sjukfrånvaro i detta fallet. När karensavdraget räknas fram kommer programmet att titta på det verkliga arbetsschemat och den ordinarie anställningen som finns, där är genomsnittligt arbetstid i timmar 8 timmar per dag.

/My 

Jag är med på att programmet räknar rätt rent tekniskt, men eftersom tjänstledighet inte är att klassa som arbetstid så bör karensavdraget endast motsvara 1/5-del av faktisk arbetstid under en längre tjänstledighet eftersom sjuklönen endast motsvarar de timmar man arbetar, dvs 20 tim vid 50 % tjänstledighet.

Blir man sjuk under en längre tjänstledighet på 100 % genererar ju inte det någon rätt till sjuklön från arbetsgivaren eftersom man är tjänstledig. Detsamma bör då gälla vid tjänstledighet på deltid.

@CarinaEsp

Jag förstår vad du menar verkligen, fick kolla på det lite extra. Regeln är att det är korrekt så som programmet gör i detta fallet eftersom arbetsschemat fortfarande är inställt på heltid, då blir det ett karensavdrag som baseras på det. Men om man har en anställd som har en planerad lång tjänstledighet så är rekommendationen att eventuellt ändra arbetsschemat, i detta fallet till en arbetstid på 50% (4 tim/dag), därmed skulle karensperioden bli 4 timmar totalt istället. 🙂 

/My 

Tusen tack för alla engagerade svar!

Jag kommer alltså att ändra scheman om det kommer något liknande fall. Eller överhuvudtaget se upp extra noga 😊